Foto: STEFAN SAMUELSSONBirgitta Westergren Lenken, evenemangs- och kulturstrateg i Alingsås kommun.
Foto: STEFAN SAMUELSSON
Birgitta Westergren Lenken, evenemangs- och kulturstrateg i Alingsås kommun.

”Det krävs att dina sinnen är vidöppna”

Gästbloggen

Yttrandefrihet inom litteratur, konst och scenkonst är ämnet för veckans gästblogg. Sju anställda på Alingsås kulturhus skriver med anknytning till konstprojektet Smittande oro och mod, som pågår där under våren med verk på temat yttrandefrihet, demokrati och mod.

Söndag 14 maj

Ja, nu  har det sista konstverket i Smittande oro och mod projektet haft sin vernissage i Alingsås Kulturhus. Invigningen av Carl Michael von Hausswolffs verk skedde på Pressfriheten dag 3 maj. Vad händer om journalister författare och konstnärer tystnar är undertexten till vårt regionala projekt i tolv kommuner – från februari till maj och med ett nytt konstverk varje månad. Många olika kringarrangemang har varit kopplade till yttrandefrihet i kommunerna. Det har varit berikande på många sätt och vi har fått erfara att yttrandefrihet även kan skada. Inställda föreställningar på grund av av trakasserier på nätet t ex ett framträdande av Kakan Hermansson.

untitled Carl Michael
Verk av Carl Michael von Hausswolff.

Projektet har varit opinionsbildande och måste förstås fortsätta på ett eller annat sätt. Orädda, modiga och med civilkurage i bagaget ska vi oförtrutet fortsätta vårt viktiga arbete att påvisa mångfalden i vår omvärld genom varierande kulturella uttryck.

Och scenkonsten – kan den tystna?! Nej, nej, nej! Det som känns så befriande med scenkonsten är att den sätter känslor och tankar i rörelse. För att få kunskap måste vi få höra olika slags berättelser, röster och uttryck. Jag har under flera år i mitt yrke, fått förmånen att se många föreställningar med dans, teater, musik och även filmvisningar. Och blivit så begeistrad av hur gestaltningen skett av olika ämnen, aktuella händelser, såväl svåra som glädjefyllda, förflyttats till andra epoker, tagit del av olika människoöden. Magi! Och dessutom har jag oftast lärt mig något nytt.

– Det kan ju faktiskt var på det här sättet, det hade jag inte tänkt på!

Verk av Nina Bondeson.
Verk av Nina Bondeson.

Genom scenkonsten speglas det som sker i vår samtid och det öppnar upp även för det offentliga samtalet som är så viktigt i ett demokratiskt samhälle. Men det krävs att dina sinnen är vidöppna, att du är nyfiken, beredd att omvärdera dina egna åsikter och inte vara faktaresistent!

”Fri scenkonst i ett starkt kulturliv med internationella utbyten är direkt avgörande för en hållbar utveckling med inkluderande samhällen” – konstaterades på en stämma häromåret. Och det kan vi väl alla hålla med om!

Birgitta Westergren Lenken, Evenemangs- och kulturstrateg

 

 

Konstnären Mattias Norström, 45, bor i Lerum och är vikarierande utställningsproducent på Alingsås konsthall. Foto: Stefan Samuelsson
Konstnären Mattias Norström, 45, bor i Lerum och är vikarierande utställningsproducent på Alingsås konsthall. Foto: Stefan Samuelsson

Lördag 13 maj

Konstverk som berör och höjer rösten

Jag är uppvuxen i en trång värld i Dalarna där man satsade allt inåt vilket ledde mitt sökande efter något annat.   Jag hoppade över gärsgårn och drog – till konsten för behovet att bryta normer.

I min konst jobbar jag med tydliga symboler som laddas med poetiska vändningar, en tvist som rör om i det trygga och bestämda. Genom brutal eller ömsint behandling laddas verken med oväntat innehåll.

Jag försöker även nå utanför gallerirummet med min konst, till en bredare allmänhet. Ett tydligt exempel är min skulptur ”Du gamla, du fria”. En impotent flaggstång i Vasaparken i Göteborg där betraktaren tvingades ta ställning till det offentliga verket. Tolkningarna skilde sig brett och fick otroligt mycket både kärlek och hat från alla olika politiska riktningar och värdegrunder. Verket fick stor uppmärksamhet i tidningar, nyhetsinslag och sociala media. Ett verk som ställer frågor om sitt eget ansvar och identitet i vårt samhälle.

Så jag släpper loss yttrandefria kommentarer angående detta konstverk!

Eva Hendén-Lindgren Förakt mot sitt eget hemland och vår Kultur i stort. Riv ner eländet fortare än kvickt!

Lena Johansson Först började man byta ut ord i vår nationalsång. Många vill ha en ny. Nu skändar man svenska flaggan. SKÄMS.

Mikael Alvarsson Detta torde vara konstens svar på Justin Gatlin: En fuskare som använder otillåtna medel för att vinna framgång och uppmärksamhet till varje pris. Vari ligger det kreativa och vitaliserande att förnedra en stolt symbol för ett demokratiskt land? Kan man göra vad som helst i konstens namn? Konstigt!

Ann-Mari Svedin Otroligt hur man kan kalla detta för konst, ser ut som flaggan är på halv stång och Sverige har kanske sorg när man inte respekterar Sveriges flagga, tråkigt att detta tillåtes

Paula Fagrell Det är ett talande konstverk… Det är ju så här det är i Sverige idag. Regeringen böjer sig för att andra religioner ska få igenom sina lagar ock förordningar…. Så denna stukade ock brutna Svenska flaggan visar precis som det har blivit i vårt Sargade Land. Så det så.

Ingrid Aronsson Hur i fridens namn kan man tillåta och sätta upp sånt här, tar ner skräpet med en gång, detta är ingen KONST, de är en skam för hela SVENSKA FOLKET. Vår SVENSKA FLAGGA skall hissas med respekt och aktning.

Johan Seeberg Man kanske skall ta detta för att vara ett misslyckat konstverk, men rent hypotetiskt skulle jag se detta som förargelseväckande beteende, är det fler än jag som tänker tanken att det hade varit synnerligen intressant att pröva juridiskt? Det är verkligen inte bara en person som blivit upprörd över detta galenskap

Anette Däversjö Ogefelt Huvudet på spiken läget i nationen, ett mycket symboliskt konstverk. Det gäller att räta på ryggen och stå upp för yttrandefrihet och jämlikhet!

George Anderson ”Konstverket ” symboliserar ett civiliserat och välmående land, Sverige, som blev förstört av en asylinvandring av ociviliserade, outbildade, kriminella och religiöst fanatiska individer!

milia Domurat Ärligt talat så ser den för jävligt ut, först miljon vattenspelet på avenyn och nu detta. Man skäms som Göteborgare!

Stig Ankardal En av uppgifterna för en konstnär är att väcka frågor och debatt. Uppenbarligen har Mattias Norström lyckats. Att påstå att andra länders flaggor inte förekommit i konst är extremt okunnigt, googla gärna!

Robert Jönsson Det hade aldrig hänt i något annat land. Jag tolkar den som att en okänd konstnär får uppmärksamhet.

Johnny Sangskär Detta är väl konst i klass med rondellhundarna för några år sedan…. och halva Mellanöstern reste sig och skrek! Bara för att man kan (i en demokrati som vår) så kan man som konstnär ändå visa respekt för viktiga symboliska värden – och detta va över gränsen. Så min åsikt – ta bort skiten och lägg anslagen på konst som förgyller inte förnedrar!!

Don Davis Symbolen för vindflöjtar och syltryggar. Kanske symboliserar den egentligen det mest svenska av allt, tvivlet på sig själv?

Hans Höglund Absolut inte konst, bara respektlöshet mot flaggan. Ett billigt sätt att göra sig känd i brist på talang. Såga ner den.

David Glans Hade kunnat förvänta mig sådana här reaktioner i USA, men inte i Sverige. Mycket komiskt med vuxna människor tror att ett stycke tyg har något med deras liv och ”identitet” att göra. Inte direkt några stora tänkare som kränks av sådant här. Efter att ha skummat igenom de upprörda kommentarerna och sett vilken nivå de ligger på kan jag konstatera att jag stödjer detta konstverk 100 %

Martin Jordö Stå upp för svenska värderingar. Vi kröker inte rygg, vi kröker flaggstänger! Låt oss hylla de svenska värderingarna som öppenhet, tolerans och frihet.

Jimmie Kajtner Bergström Jag tolkar den som vårat lands välstånd. Sakta men säkert urholkas den av politiker i flotta kostymer och dom i blåstället glöms bort

Mariann Lindahl Och hur många miljoner fick konstnären för detta smaklösa

Carin Donobauer ha ha jag fotograferade den igår, tänkte för mig själv vilket geni har böjt stången

Lars G Sundberg Jäkla fåne, hoppas någon river ned ”konstverket”

Du gamla, du fria.
Du gamla, du fria.

Mattias Norström

 

Foto: STEFAN SAMUELSSONJohan Edgren, 61, bor i Göteborg och är bibliotekschef i Alingsås.
Foto: STEFAN SAMUELSSON
Johan Edgren, 61, bor i Göteborg och är bibliotekschef i Alingsås.

Fredag 12 maj

Alingsås kulturhus, http://www.alingsaskulturhus.se/, har under hösten och våren arbetat med temat yttrandefrihet och genom program och utställningar utforskat begreppets gränser och problematik. Finns det en absolut sanning eller är den alltid relativ beroende på avsändare och mottagare, vem som formulerar problemet/frågeställningen, vem som svarar och hur budskapet tas emot?

Kulturhusets verksamheter kan i viss mån sägas bygga på relativisering. Vi är en arena för alla uppfattningar så länge dessa håller sig inom lagens ramar. Vissa idéer och åskådningar bygger på en syn att vi är olika som grupp och inte som individer beroende på pigmentmängden i huden och/eller den kulturella kontext vi vuxit upp i. Några livsåskådningar utgår ifrån tro istället för vetande men uppfattas likväl av dess anhängare som en av ett högre väsen given evig sanning.

Och så ska det vara. Oavsett hur motbjudande eller ologiskt ett tankebygge kan uppfattas vara så ska det få finnas och framföras så länge det håller sig inom lagens ram. Motsatsen till det förhållningssättet kräver någon form av censur. När den enskilda bibliotekarien väljer vilken litteratur som ska köpas in så är det bibliotekslagen, uppdraget, den professionella kompetensen och inte den personliga uppfattningen som i slutändan avgör. Ibland lyfts en titel som befinner sig på gränsen till kollegor och chef för konsultation men styrprinciperna är desamma. Kvalitet (ett i sig inte helt oproblematiskt begrepp) och mångfald ska vara ledstjärnor.

Likadant är det för konsthallens utställningar. Det är inte konstnärens eller för den delen utställningsproducentens privata åsikter som avgör utan verkets kvalitet och relevans som är vägledande.

Att utbudet styrs utifrån dessa relativiserande riktlinjer innebär likväl på samma gång att verksamhetens helhet inte är värderelativ utan fast förankrad i demokrati, tolerans, yttrandefrihet och människors lika värde. Så samtidigt som vi vill att våra besökare ska ha möjlighet att ta del av vissa avskyvärda uppfattningar så hoppas och tror vi att ju bredare kunskaper och insikter en individ besitter ju bättre och väl genomtänkta beslut följer.
Johan Edgren
Kulturhuschef bibliotek

Foto: STEFAN SAMUELSSONEmma Lundqvist, 41, bor i Hindås och är barnbibliotekarie på Alingsås bibliotek.
Foto: STEFAN SAMUELSSON
Emma Lundqvist, 41, bor i Hindås och är barnbibliotekarie på Alingsås bibliotek.

Torsdag 11 maj

När jag träffar skolklasser som besöker biblioteket för en bibliotekspresentation berättar jag även om konstprojektet ”Smittande oro och mod”. Eleverna förstår precis vad formuleringen anspelar på och tror att båda typer av känslor kan smitta av sig till andra.

Paradoxalt nog så kan rätten att få säga vad man tycker i yttrandefrihetens namn orsaka att andra tystas ner. I sociala medier kan åsikterna dra iväg som en löpeld i kommentarsfälten och få många att sluta engagera sig i samhällsfrågor på grund av rädsla. Vi pratar om frihet under ansvar som ett begrepp. Jag tänker att det även handlar om yttrandefrihet under ansvar.

I Nina Bondesons konstverk ”Are you talkin’ to me?”, som man kunnat se i Alingsås kulturhus under april månad, står: ”-För att yttrandefriheten ska kunna vara en frihet måste den regleras”.

Yttrandefrihet är ett starkt verktyg för att belysa orättvisor i samhället, men tolkas ibland som att det handlar om att få säga vad man vill. Vidare står det i Bondesons konstverk: ”-Så man får inte säga vad man vill i det här jävla landet? -Nej. Jo. Nja. Det beror på”.

Ja sannerligen, jag kan känna att det verkligen beror på. Innan man häver ur sig alla sina åsikter bör man reflektera över vad man vill åstadkomma med det?

När  skoleleverna tar plats inför besöket händer det ibland att en elev uttrycker ”Jag vill inte sitta bredvid dig”, oftast byter då klasskamraten plats utan att våga säga något. Det är nolltolerans på den slags kommentarer under biblioteksbesöken med mig och vi pratar om hur det känns när någon säger så till en.

Det är fantastiskt att få tillhöra en demokrati och enligt lag kunna uttrycka sin åsikt utan att bli förföljd. För att  vår grundlag ska kunna få genomslagskraft gäller det att vi respekterar och nyttjar den för syften högre än att bara få sin vilja fram för egen del och ställa oss frågan: ”Måste vi alltid säga vad vi tycker?”
Emma Lundqvist, barnbibliotekarie

Foto: STEFAN SAMUELSSONFrida Lönnberg, 30, bor i Göteborg och är vikarierande föremålsintendent på Alingsås museum.
Foto: STEFAN SAMUELSSON
Frida Lönnberg, 30, bor i Göteborg och är vikarierande föremålsintendent på Alingsås museum.

Onsdag 10 maj

Frihet under ansvar

Nu till sommaren påbörjar Alingsås museum ett intensivt arbete med att digitalisera sina samlingar av föremål samt delar av sitt bildarkiv. Jag har turen att få vara en del av denna spännande process under det kommande året och är väldigt nyfiken på vad dessa spännande samlingar och material har att erbjuda. Men jag är också beredd på att det kan skapa huvudbry kring frågor som gäller tolkningar och värderingar.

Sedan tio år tillbaka har jag arbetat inom museisektorn, varav de senaste sju åren har ägnats åt att digitalisera och tillgängliggöra föremålssamlingar för allmänheten via nätet. När ett föremål digitaliseras förs information från katalogkort, ofta handskrivna av tidigare generationers museipersonal, in i museets databas.

I och med denna process har det blivit tydligt för mig att beskrivande begrepp som för 100 år sedan kändes självklara har kommit att kännas mer än förlegade idag. Nu för tiden finns en ambition att ta bort dessa värderande begrepp kring till exempel etnisk bakgrund, kön eller klass. Och museernas uppgift är att presentera kulturarvet som allas kulturarv, som vår gemensamma historia samt att som offentliga institutioner ta vårt ansvar och göra det yttersta för att ingen besökare skall känna sig exkluderad.

Att leva i ett samhälle med yttrandefrihet innebär att vi har rätten att uttrycka våra personliga åsikter och tolkningar fritt. Det är en fantastisk frihet och att tänka sig ett liv utan den är skrämmande. Men med frihet kommer som bekant också ansvar. Ansvaret att behandla andra med respekt. Åsikter och ord som framstår som neutrala för mig kan såra, diskriminera eller i värsta fall utesluta en annan person ur ett sammanhang.

Olika tider har haft sina gränsdragningar för vilket språkbruk som varit acceptabelt i samtal med andra människor. Och en del anser att vår egen samtid är en tid där det är extra snårigt och svårt att hålla sig uppdaterad kring vilka ord som är okej eller inte att använda. Men varför skulle inte var och en av oss vilja anstränga sig för att följa med i den språkdebatten om det minskar risken för att såra eller kränka en annan människa?
Frida Lönnberg, vik. föremålsintendent Alingsås museum

Alströmerska magasinet i kv Lejonet. Foto: Rickard Åman 1925. Ur Alingsås museums bildarkiv.
Alströmerska magasinet i kv Lejonet. Foto: Rickard Åman 1925. Ur Alingsås museums bildarkiv.
Foto: STEFAN SAMUELSSONRaz Sanatkar Modabber, 27, bor i Borås och är bibliotekarie för unga vuxna på Alingsås bibliotek.
Foto: STEFAN SAMUELSSON
Raz Sanatkar Modabber, 27, bor i Borås och är bibliotekarie för unga vuxna på Alingsås bibliotek.

Tisdag 9 maj

Böcker + yttrandefrihet + demokrati = Bibliotek

Biblioteket har alltid varit, och är än idag, en demokratisk mötesplats. Här ska alla invånare känna sig välkomna, de ska kunna mötas i en miljö som representerar och vädrar olika sorters åsikter, meningar och tankar. Det kan vara i möten invånare sinsemellan, eller i mötet mellan en låntagare och dess bok.

Då man läser en bok tar man del av en annan människas syn på världen, deras tankar, deras känslor etc. Det är en dialog som sker mellan bokens författare och den som läser boken. Ju fler böcker man läser desto fler människor lär man känna. Hur reagerar andra i olika situationer? Hur ser deras relationer ut? Hur tacklar de svårigheter i sina liv?  etc.

Denna bekantskap man skapar med olika människor utvecklar dig som människa och som invånare i det samhälle som du lever i. Du växer i din kännedom om andra människors livssituationer, deras problem, deras lärdomar, vad de känner och tycker. Det ger utöver en bättre mer välutvecklad empatisk förmåga, en verktygslåda i livet. Genom böckernas värld har du lärt känna dig själv bättre.

Två böcker som illustrerar det Raz skriver om.
Två böcker som illustrerar det Raz skriver om.

Den vetskapen och utvecklingen kan även leda till en självsäkerhet som kommer kunna hjälpa dig skilja mellan rätt och fel i hur människor i din omgivning behandlas, om den informationen du tar del av verkligen stämmer, om någon verkligen vet vad de talar om eller har grundat sina uttalanden eller aktioner på felaktiga fakta eller en storm av känslor.

Genom dina nya kunskaper blir du en bättre informerad person som kan göra välinformerade demokratiska val. Yttrandefriheten i böckernas värld leder till yttrandefriheten i din egen, vilket gagnar inte bara dig men även ett välmående demokratiskt samhälle.
Raz Sanatkar Modabber, Unga vuxna bibliotekarie, Alingsås Bibliotek.

Foto: STEFAN SAMUELSSONLiv Örneryd, 41, bor i Alingsås och är vuxenbibliotekarie på Alingsås bibliotek.
Foto: STEFAN SAMUELSSON
Liv Örneryd, 41, bor i Alingsås och är vuxenbibliotekarie på Alingsås bibliotek.

Måndag 8 maj

När förolämpningar och förtal blir vardagsmat

”Men var TYST, jag vill inte HÖRA! Du får INTE prata!”
”Det var VISST hon som gjorde det, hon gör alltid såna dumma saker! Hon är dummast i hela världen!”
”Du får inte följa med, du får stanna hemma ENSAM, vill inte ha med dig!”

Jag hör detta nästan dagligen. Inte alltid riktat till mig, också till andra. Förolämpningar, förtal, brott mot den medborgerliga friheten, olaga hot, ibland även uppvigling. Det handlar om brotten mot yttrandefriheten, själva hörnstenen i en demokrati.

Nuförtiden pratas det så mycket om yttrandefrihet i alla sammanhang, men nästan aldrig om brotten mot yttrandefriheten, hoten mot den. Får man, eller får man inte säga vad man vill i det här j-a landet?

Det ska jag svara på nu: det får man INTE. Man MÅSTE också vara medveten om vad man inte får säga. Vad som är brottsligt. När man bör vara TYST.

See no evil, hear no evil, speak no evil. Foto: Pixabay
See no evil, hear no evil, speak no evil. Foto: Pixabay

Att många saker också är osnälla, oartiga, oförskämda och otrevliga är en annan sak – det hör till kategorin hyfs och det är ett annat kapitel.

Men när det gäller den ack så viktiga yttrandefriheten (den ÄR viktig!) så är brotten mot den precis lika viktiga, och i de dagsaktuella samhällsdebatterna som nuförtiden nästan uteslutande sker på diverse nätsidor tycks det som om många helt har missat att det är en hel del man INTE får säga. Än mindre skriva.

Överlag ska man ha kött på benen och fakta innanför håret, innan man talar, och innan man skriver på nätet. Ingen behöver stå och sakna fakta och information idag, det är lätt att hitta, antingen på nätet, eller varför inte på vårt eminenta bibliotek? Hyllmeter efter hyllmeter med information finns där, färdigt faktagranskad så man slipper det där med källkritik (mer eller mindre). Det är förstås desto viktigare på nätet.

Ta vara på den information som finns. Läs på. Läs och lär. Och ta vara på yttrandefriheten – men var medveten också om dess begränsningar. Var TYST när du ska eller yttra dig med hyfs. Nävisst nä, hyfs var ett annat kapitel.

Vilka är det då som jag tvingas lyssna på dag efter dag, då förtal och förolämpningar flyger i luften? Biblioteksbesökare?
Kollegor?
Nej då, det är ätteläggen, de egna telningarna. Tack och lov är de ännu inte straffmyndiga, och eftersom jag har tolv respektive sexton år på mig till dess, ska jag väl hinna informera dem om yttrandefrihetsbrotten. Och lära dem lite hyfs.
Liv Örneryd

—————————————————

Dela innehållet

Kommentera våra artiklar på Facebook/alingsastidning eller Twitter/AlingsasTidning. Debattartiklar besvaras med nya inlägg. Använd formuläret under Debatt.

veckansluncher