Foto: STEFAN SAMUELSSON
MED ALINGSÅS SOM BAS. Jakob Lagercrantz tar elbilen till möten i Västsverige. Till Stockholm åker han tåg, men till Bryssel blir det flyg, som klimatkompenseras.
Foto: STEFAN SAMUELSSON
MED ALINGSÅS SOM BAS. Jakob Lagercrantz tar elbilen till möten i Västsverige. Till Stockholm åker han tåg, men till Bryssel blir det flyg, som klimatkompenseras.

Jakob har blivit miljömäktigare

Alingsås

Han lägger stor del av sin tid i Bryssel som lobbyist för miljövänliga fordonsbränslen.
Alingsåsaren Jakob Lagercrantz klättar starkt på listan över de mäktigaste i Hållbarhetssverige.

Det är landets största miljötidning, Aktuell Hållbarhet, som varje år presenterar en lista över de 101 personer som anses åstadkomma mest hållbarhetsnytta i relation till deras faktiska inflytande och reella makt.

I år återfinns klimatminister Isabella Lövin (MP) i topp. Jakob Lagercrantz klättar från fjolårets plats 92 till 26. Därmed är han högst rankad bland de få västsvenskarna på listan.

– Det inspirerar att vi västsvenskar kan slå oss in på en annars stockholmsdominerad lista, säger han och tillägger:

– Men vi är under tio stycken, det är för lite. Miljösveriges vagga ligger i Väst­sverige.

Stöd från industrin

Jakob Lagercrantz blev för ett antal år sedan känd som ordförande i organisationen Gröna bilister. Han jobbar fortfarande mycket med transporter i 2030-sekretaria­tet, som han var med och grundade för några år sedan.

– Det är Sveriges industri som finansierar sekretariatet. Vi har inga statliga bidrag, framhåller Lagercrantz.

Det är just arbetet i 2030­- sekretariatet som ger honom en plats på den här listan. Juryn skriver att han oförtrutet driver frågan om en fossilfri fordonsflotta i Sverige senast 2030 och är en tydlig svensk röst i Bryssel.

– Jag lägger stor del av min tid i Bryssel. Där skrivs svenska lagar nu. Det som beslutas kring förnybara bränslen i år blir svensk lag 2021. Det finns en automatik i det, säger Jakob Lagercrantz.

Jobbar i nätverk

– Jag jobbar alltid i nätverk. Det är fransmän och tyskar som dominerar EU. Du måste ha med dig dem, fortsätter han.

Lobbyisten från Alingsås menar att politikerna och tjänstemännen i EU-högkvarteren lyssnar på honom.

– Jag har alltid hållit mig emellan alla politiska partier och olika tekniska lösningar och jag säljer inte något, säger han.

Just nu pågår en diskussion om vilka bränslen man ska satsa på i omställningen till en fossilfri fordonsflotta, tillsammans med el. Lagercrantz har sin uppfattning klar.

– Alla biobränslen behövs men vi måste ställa hårda miljökrav på dem, säger han och syftar på debatten om palmoljan, som ingår i biodiesel.

– Jag arbetar hårt för att rädda kvar biobränslena RME och etanol som en del av lösningen. EU-kommissionen föreslår att bränslen från raps och vete ska fasas ut, fortsätter han.

Den svenska riksdagens mål är att utsläppen från transporter ska minska med 70 procent till år 2030. För att nå det behövs en mångfald av lösningar, hävdar Jakob Lagercrantz.

– Och framför allt måste vi lära oss att använda bilen mer sparsamt i och till tätorter.

Ett underbart rekord

På hans gårdsplan står en elbil av märket Tesla. Taket till en lada är täckt av solceller. Familjen har också en gasbil.

– Det bästa är att köra på miljömärkt el eller gas, om det är biogas. I Sverige är det nu 73 procent biogas i fordonsgasnätet. Det är världsbäst, ett underbart rekord, säger Jakob Lagercrantz.

Dela innehållet

Kommentera våra artiklar på Facebook/alingsastidning eller Twitter/AlingsasTidning. Debattartiklar besvaras med nya inlägg. Använd formuläret under Debatt.

veckansluncher