• Foto: MIKEY LENNARTSSON
    GLADA MINER. Pierre Enbert älskar jobbet som tågkonduktör, och glada passagerare är det bästa med jobbet.
  • Foto: MIKEY LENNARTSSON
    BILJETTER. På stationshuset i Anten är det full fart i biljettluckan när det är soliga trafikdagar.
  • Foto: MIKEY LENNARTSSON
    PÅSTIGNING. Barnfamiljer, turister och unga som gamla ville åka med ånglok #6.
  • Foto: MIKEY LENNARTSSON
    LUSTRESA. Biljetterna av gammalt stuk kallas för Edmonsonska biljetter och är gjorda i kartong.
  • Foto: MIKEY LENNARTSSON
    GAMMAL I GAMET. Hugo Gällerstrand har jobbat som tågbefälhavare i drygt 13 år.
  • Foto: MIKEY LENNARTSSON
    SVETTIGT. Som eldare eller lokförare i ångloket kan färden bli varm.
  • Foto: MIKEY LENNARTSSON
    VACKRA VYER. Tåget tuffar fram genom skogen.
  • Foto: MIKEY LENNARTSSON
    TÖRSTIG. I Kvarnabo får ångloket vattentankarna påfyllda.
  • Foto: MIKEY LENNARTSSON
    FOTOVÄNLIGT. Viktigt att fånga en bild av det mäktiga ångloket vid vattenstoppet.
  • Foto: MIKEY LENNARTSSON
    VÄNDPLATTA. I Gräfsnäs ska ångloket vändas med hjälp av vändskiva, innan det tuffar tillbaka mot Anten.
  • Foto: MIKEY LENNARTSSON
    GRÄFSNÄS. På 1980-talet byggdes det nya stationshuset. Föreningen lyckades förvärva stationshuset i Björsared.
  • Foto: MIKEY LENNARTSSON
    VERKSTADEN. I den intilliggande banverkstaden kan tågen underhållas året runt.

Bildspel: En lustresa att minnas

Alingsås

Trafikdagarna på Anten-Gräfsnäs Järnväg är en årligen återkommande attraktion som lockar så väl lokalbor som turister till Alingsås.

Att hoppa på det stora svarta ångloket är som att resa tillbaka i tiden, och denna varma sommardag är det föreningens första lok, lok #6 byggt 1915 som är vår tidsmaskin. 

Läs hela artikeln i tisdagens papperstidning.

Dela innehållet

Kommentera våra artiklar på Facebook/alingsastidning eller Twitter/AlingsasTidning. Debattartiklar besvaras med nya inlägg. Använd formuläret under Debatt.

veckansluncher