Foto: KATRIN NIKLASSONKatarina Knudsen designar och säljer kläder för kvinnor.
Foto: KATRIN NIKLASSON
Katarina Knudsen designar och säljer kläder för kvinnor.

”Det mesta fungerar året runt”

Gästbloggen

Alingsåsföretagaren Katarina Knudsen skriver den här veckan om kläder och mode. 

Söndag 1 oktober

Ledig dag så härligt och välbehövligt!

Hösten är alltid lite nystart och så underbar klädmässigt. Lyssnade på en känd så kallad ”trendguru” som ifrågasatte när retail, handeln ska sluta med säsonger, yes äntligen tänkte jag. Grunden för en lyckad garderob tycker jag är att det mesta fungerar året runt och att man kombinerar olika efter säsong. Tankarna jag har för en lyckad garderob är:

– KVALITET, Satsa på kvalitet

– STIL, Köp kläder med STIL att klä upp eller ner

– PERSONLIGHET, Klä dig efter din person, smak & figure

 Vad är det då extra fokus på denna höst? Höstens mode är färg och mönsterrikt. Rött är rätt, rött, rött. Kärlek, glädje, energi och revolution är några av orden vi förknippar med färgen röd. I höst ser vi den i alla nyanser och ju längre hösten går breder rött ut sig till brända toner likt terrakotta, masala. Rött, allt ifrån gammalrosa, rosa, orange, dalia, cerise, klar rött, burgundy, vinrött och lila. Vilken nyans är din favorit? Privat är rött min absoluta favoritfärg.

Royal blå, är en aktuell färg, vacker till svart och vi är många som minns den från 80-talet då den gick under namnet Calvin Klein blå. Även gröna toner blandas in under hösten tillsammans med lejongul och lila. Metallic och strass lyfter. Fokus på ärmar är redan här och markerad midja och breda axlar för dig som vill vara trendig.

Hösten är dressad, gärna kostym. Nedan stylingtips från VONBON:

stylingtips

Mönsterklassiker är tillbaka (försvinner aldrig) som rutigt, kritstrecksrandigt mm. Det härliga är att det mesta är klassiker i nya tolkningar kanske förändras världen runt omkring så snabbt att vi inte vill eller orkar ha förändringar i allt eller är det tidlöst klassiska kvar just för att man inte tröttnar på det och kan alltid tolka det på nya eller sitt eget personliga sätt?

Uppskattar så alla fantastiska kundmöten under veckorna, nedan bild fotade jag igår på en så snygg kund som kom in i butiken klädd i VONBONs kappa.

bloggbild

Jag vill tacka AT att jag har fått möjligheten att blogga, har aldrig gjort det innan, så det var en ny upplevelse. Det har varit fantastiskt roligt att få blogga här denna veckan, efter vissa inlägg kändes det väldigt utlämnande då jag inte kunnat läsa av dina reaktioner. För mig börjar arbetsveckan imorgon med besök hos återförsäljare och sedan packa upp, kontroll mäta och märka upp blusarna som kommit. Men nu är det söndag och jag vill tacka för den här veckan, önskar dig en riktigt härlig dag! Allt gott!

Med vänlig hälsning
Katarina Knudsen

 

Lördag 30 september

Modefotografering…

Mycket utav denna dagen har gått åt till att planera nästa modefotografering av de nya plaggen och till sociala medier. En kvinna jag sett på bild men aldrig träffat och tänkte hon är perfekt,, jag kontaktade henne via sms och idag talades vi vid, det bara stämde, kommer bli så bra och hon ville gärna vara med och fantastiska Lindelövs på Nolhaga slott låter oss vara där igen.

Nedan kort är från VONBON fotografering på Nolhaga slott:

vonbon1vonbon2

Datum är nu bokat och ser fram emot det väldigt mycket. Även om själva fototillfället måste vara i nuet så bilderna blir levande så gör jag alltid minutiösa förberedelse. Varje outfit (t.ex byxa & blus) hänger rätt kombinerade och strukna i rätt fotoordning, och viktigast av allt är att ljussättningen är väldigt bra. Om inte ljussättningen är bra är allt bortkastat. Älskar och trivs bäst i de situationer då man helt får gå på inspiration och känsla och fånga ögonblicket. För att få bra resultat och kunna vara impulsiv måste jag förbereda väldigt noga. Om jag inte varit så nördigt passionerad i tyger så hade jag blivit fotograf plus att när jag valde bana så framkallade man på ett mer komplicerat sätt, denna process tilltalade inte mig då jag är alldeles för otålig, nu är det in i datorn och redigera.

Detta med åldersfixering och kroppsideal är också ett ämne värt att diskuteras men det får bli vid ett senare tillfälle. Alla kroppar är så vackra och det gäller att hitta kläder som passar ens kropp och lyfter fram det fina man har. Provar du kläder och det inte blir bra, glöm inte att det är aldrig dig det är fel på, du har bara inte hittat rätt kläder än. Jag har jobbat i och med denna branschen och det finns människor som ser perfekta ut men efter en första titt så fångar de inte mer, sen finns det människor som kanske inte är bildsköna som man inte kan sluta titta på och som har en sån personlighet som gör dem så vackra och intressanta.

Nedan bild har jag aldrig visat innan, tycker den är så fin också den fotad på Nolhaga slott:

vonbon3

Önskar dig en härlig lördag!

Katarina Knudsen

 

Fredag 29 september
Strategi…

Intressant ord, alla bygger vi våra egna strategier medvetet eller omedvetet. Jag har alla VONBONs process och strategier nedskrivna årsvis, sedan nedbrutna månads- och veckovis. Varje kväll innan jag slutar jobba skriver jag ner 3-5 saker som är min högsta, absolut högsta prio nästkommande dag och jag fullföljer dem alltid nästkommande dag. 

Jag försöker hinna med allt av detta som går innan jag öppnar VONBON butiken kl 11 på Kungsgatan. När man driver många parallella processer som design, inköp av tyg mm, skisser, tekniska beskrivningar, ekonomi, återförsäljare, VONBON-butiken m.m. så är det så lätt att något viktigt händer som måste fixas. Jag är en person som alltid gör allt direkt, lämnar aldrig något som kan göras en dag till en annan men just när inte tiden räcker till allt, måste jag hålla mig till min priolista så fokus hålls och inget halkar efter. Samtidigt tycker jag detta är befriande för det ger mig perspektiv, allt som händer är inte viktigast och måste fixas, kanske kan det få vara? Självklart har jag lågt tempo vissa dagar.

Ett av mina favoritfoton när jag fotade Hans syster i VONBON.SE:

katarina_bloggbild7

Vissa processer som jag gör går ibland självklart utanför min natur, eller utanför min comfortzon, däremot är det häftigt när man utmanar sig själv från sina bekväma zoner. Vad är det som är så farligt; vad kan hända? Ingenting mer än att det bara går helt fel!

Och…min familj älskar mig för den jag är och inte vad jag gör och vid min ålder har jag slutat bry mig om vad andra tycker, vi är ju alla människor och ingen av oss är perfekt. När jag är riktigt gammal så vill jag vara glad och tacksam för allt jag gjorde även om 80 % inte blev som jag tänkt och 20 % som jag tänkte men då har jag ändå levt till 100 %!

En nära släkting som är psykoterapeut säger att efter 40 blir många lyckligare för man börjar ta vara på livet och inser hur snabbt det går, innan dess kan man lätt leva efter förväntningar och självklart är det mycket annat som spelar in, vad tror du? Nästan inga människor på den här planeten vet ju att jag finns, tänker ofta på det hur ofantligt obetydliga vi är samtidigt som hur väldigt värdefulla vi är, en häftig och befriande kombination!

Märker att denna vecka av bloggande nästan blir som dagboksanteckningar och när det gäller VONBON-butiken så finns så mycket att skriva om varje dag men jag lämnar inte ut något från mina fantastiska kundmöten. Däremot ska jag prioritera skyltningen och fixa till butiken idag.

I morgon kommer det troligtvis handla om modefotografering då det är en av mina priopunkter idag.
Katarina Knudsen 

Torsdag 28 september
Design- och produktprocessen

Spårar försändelsen med VONBONs nya mörkblå jacka/tröja som ska ta fem arbetsdagar att skicka. Nu har det gått fyra! Som jag längtar efter denna, den är enfärgad och en hörnsten till blusarna som skickades i måndags och även för de style jag tar fram tyg till nu. Tänkte dela grovt och väldigt personligt med er hur min process att ta fram nya styles går till. Självklart är livet självt, människor, händelser inspirerande. Den här bilden lever jag på än:

katarina_bloggbild4

En man i Greenwich Village, New York, med två papegojor han tagit hand om. Jag och Kristina mötte honom på ett fik när vi var ute och gick. Jag såg direkt blått och rött, höstens färger. Mannen hade dessutom rödtonat hår och blå skjorta, helt perfekt och det var en frisk mix. Även lejongult är en färg för hösten.

Och den här bilden (till vänster) kan jag inte se mig mätt på, den är för mig fortfarande outtömlig, fotade den när jag och Hans gick på 5th Avenue i New York:

katarina_bloggbild5
Till höger ett foto på mig på Times Square, klädd i VONBON.

Skissar alltid, bokstavligt alltid. Min förra telefon som tyvärr har gått sönder hade en penna inbyggd och skissblock, varför har inte alla telefoner det? En skiss leder till tio nya idéer/skisser, de leder vardera till ytterligare tio idéer osv. så har det varit sedan jag började hålla i en penna. Detta är för mig en konstant pågående process och en livsnerv. Jag strukturerar aldrig detta, detta är fundamentalt för mig tvärt om måste jag alltid avbryta mig för att ta tid till annat. Skulle lycklig kunna sitta resten av livet på mitt rum och skissa, kanske inte riktigt men nästan…

Utifrån dessa skisser och tankar, när jag sedan ser tyger då exploderar det, då bara idéerna åker hejdlöst om vilket tyg som skulle passa till vad inklusive att tygerna ger mig idéer till vidareutveckling på befintliga skisser eller idéer som precis kom i huvudet. Så när min tygleverantör kommer med sina resväskor med tygklipp (kallas swatches) är det mer än julafton för mig, jag tackar tar emot dem går in på mitt kontor sätter på väldigt hög musik så inga andra tankar i mitt huvud kan tränga igenom sen tittar, sorterar, bränner, tvätt-testar, och klipper jag och hänger upp tygklipp ihop med matchande skiss, sedan sitter jag och tittar på skisser inklusive tygklipp, flyttar om tänker alltid om helt, omkull kastar allt och tänker igen om det håller.

Alla i familjen är välkomna in men de brukar alltid hålla sig undan ett tag tills jag har lugnat mig lite då kommer de in och säjer vad de tycker och hur de ser på saken. Att välja tyg är för mig peaken i processen, skisser är vägen upp till toppen, tygerna är höjdpunkten som triggar allt sedan är detaljritningar, teknisk ritning på plagget, skisser med alltifrån hur hög fållen ska vara, hur långa stygnen ska vara, knappars placering mm. Måttlistor med måtten på alla delar av mönstret i alla olika storlekar, det är bara matematisk konstruktion men också ett roligt skapande arbete så förstår min familj som består enligt mig av matematiska genier (även ”minstingen” verkar bli det) att det kan tycka det är kul och kreativt.

Lägger mycket tid på förarbetet så jag får ett plagg som jag vill ha det och kan starta produktion. Provhantering är tidskrävande och kostsamt så det måste bli rätt direkt. Dessa instruktioner, ca 10 AH-ark (kallas invoice) skickar jag till syfabriken och kommer överens om pris. Sedan skickas tyg, knappar, VONBON labels, storleksetiketter, tvättråd (även dem gör jag artwork till), metall labels mm till dem.

De gör mönster utifrån mina mått och instruktioner, klipper, syr ett plagg och skickar till mig. Jag provar av och svarar vad som är ok och vad som ska justeras och hur. ALLT, bokstavligt allt på plagget kommenteras både rätt godkända detaljer och fel, väldigt viktigt att allt finns dokumenterat för när produktionen startar så om något blir fel kan man lätt se vem som har gjort fel i enlighet med kommentarer och den får också stå för kostnaderna att åtgärda felet. Att produktframtagning är väldigt dyrt vet vi ju alla.

Vill du se mer inspirationsbilder gå in på www.vonbon.se och klicka på vårt galleri från Nolhaga slott. I morgon talar vi strategi.

Onsdag 27 september

Människovärde och konsumtion till vilket pris…

Refererar till ett citat i mitt första inlägg: Mänskliga värden, varför ställer vi som konsumenter inte högre krav på tillverkningsindustrin utan konsumerar hjärtlöst på bekostnad av andra människors dåliga levnadsvillkor för att vi ska handla billigt när vi konsumenter kan sätta villkoren?

En syfabrik i ett land, lågt till tak, väldigt väldigt varmt, maskiner, mycket människor, sjabbigt och inte en enda nödutgång. En liten hink står på golvet med vatten, den är till vid eventuell brand. När den väldigt långa dagen är klar för dessa människor går de lite längre bort in i rum med våningssängar, sex bäddar i varje rum, ett hål i golvet är deras toalett. De sover tills de är dags att börja jobba igen. Deras behov är samma som våra men de vet nog inte ens om att man kan ha alla dessa behov.

Vi har det så ofantligt bra i Sverige. Visst, vi har massa problem och allt mänskligt lidande ska tas med största respekt, psykiskt som fysiskt. Man kan aldrig säga något illa om en annan människa för du har inte gått i han/hennes skor, men en stor skillnad är att i syfabriken är inga röster hörda.

Och vi måste därför se längre på hur vi konsumerar och ställa krav på tillverkningsindustrin så dessa människor får mänskliga levnads- och arbetsförhållanden, skäliga löner, så länge vi konsumerar produkter som tillverkas så här, kommer arbetarna kunna stoppa det? Nej.

ögon

Efter att ha tittat i deras ögon, fantastiska människor som gör detta för att överleva, kunna ge mat till sin familj och hjälpa de människor som de älskar, så tycker jag vår masskonsumtion är frånstötande. Många små och stora företag gör väldigt mycket, men vi konsumenter kan sätta väldigt stort tryck åt rätt håll. Vill noga poängtera att enda anledningen till att jag skriver det här är för att hjälpa dessa länder och upplysa för jag kan bli upprörd och förvånad över hur hårdhjärtade och likgiltiga vi är när vi har möjlighet att påverka och inte gör det. Börja inte kasta sten i glashus utan ta ditt ansvar och ställ krav där du handlar, och självklart inte bara i modebranschen. Det gäller alla branscher.

Imorgon delar jag med mig av min designprocess.

Tisdag 26 september
PARFYM = TRENDINFORMATION…

Älskar parfym och blir alltid lika hjärtligt glad när jag får det. Ett av de sätt jag läser av tecken som kommer i modebranschen är att studera parfymreklam, låt mig förklara vet hur simpelt det låter. För sex år sedan handlade trendföreläsningen jag var på om hur modet hade blivit för kommersiellt, tillgängligt och opersonligt, alla kan köpa och då minskar åtrån att köpa.

Nu är vi mitt i detta som skulle komma: Ett foto visades på en bild (parfymreklam!), gigantiska rosor, höga häckar med rosor och en kvinna med rosa kinder, stor rosa putmun och med en spetsklänning så styv att hon inte kunde röra sig, hög hals, extremt stora ärmar, smal midja och en väldigt hellång vid kjol och där stod hon med en stege och ville över rosenhäcken. Omöjlig situation om man vill komma över häcken och se likadan ut när man kommit över. Summan av kardemumman av denna trend kan vi kalla Barock.

Det denna bilden sa var: Se så fint och annorlunda. Samtidigt sa den: Du kan inte se ut så här för då skulle din vardag inte fungera. Väldigt grovt förklarat så ser modet ut så här nu, höga halsar, stora ärmar är en av sommarens stora trender, markerad midja, blommigt mm. Kommersiella märken har gjort det brukbart och modehus har gjort och gör fantastiska skapelser på detta tema som man bara kan drömma om att använda… just det drömma om, det var hela grejen att inte alla ska kunna ha allt utan att vi konsumenter ska konsumera så nära detta som möjligt för att komma närmare drömmen.

Tidigt i somras var vi i New York med goda vänner. En morgon när vi gick med Starbucksfrukosten för att äta den på trappan på Times Square så var det uppbyggt en gigantisk park, stora urnor och rosenarrangemang och träd, en riktig 1700-talsträdgård och mitt i står en tjej i en fin spetsklänning, hög hals, stora ärmar, markerad midja och en vid lång kjol, barock. Nu är denna process ute i tidningarna det som vi diskuterade för sex år sedan. Om jag inte har fel så var det amerikanska Vouge som fotade.

Bilden nedan tog jag på Times Square då i New York i maj, fantastisk bild från en modefotografering, den är även utlagd på VONBONs instagram: vonbon.se

Modefotografering på Times Square i New York. Foto: Katarina Knudsen.
Modefotografering på Times Square i New York. Foto: Katarina Knudsen.

Även om du kanske inte är modeintresserad, tycker du ändå inte att detta är lite intressant? Dräkthistoria går ju parallellt med historia och säjer mycket om sin tid. Sedan följer man naturligtvis ej detta slaviskt men viktigt att veta i vilken influens tiden är. Man måste sedan rikta det till sin målgrupp, jag har till exempel ett exempel från mitt eget liv, att jag gjort VONBON Scarf Blouse, en blus med en vid lång scarf fastsydd som man kan ha löst hängande eller göra till en stor knytrosett om man vill få den mer likt barock med hög hals och krage. De som inte arbetar med detta eller är intresserade av mode ser ju bara blusen men det finns alltid många tankar bakom varje plagg och det är intressant.

Åter till parfymreklam, titta gärna på de mellandyra märkena som riktar sig till en bredare målgrupp och se vad de plockar in för budskap, signaler. Självklart läses influenser och information vanligtvis av i mycket annat så tänk, åt vilken riktning drar vi, kombinerat med andra saker som hur våra livsstilar är.

I morgon talar vi människovärde och konsumtion, till vilket pris.
Katarina Knudsen

Måndag 25 september

Jag heter Katarina, är alingsåsare och har fått privilegiet att vara gästbloggare denna veckan. Jag har startat och driver varumärket VONBON där jag designar kläder för den moderna, medvetna kvinnan under ledorden stil, kvalitet och personlighet. Vill du se kläderna gå gärna in på www.vonbon.se.  All produktion sker i EU.

I dag är det måndag, min klocka ringer alltid 6.20 eller rättare sagt då har jag snoozat färdigt. Därefter går jag raka vägen till kaffemaskinen, sedan en dusch och jag är vaken. Klockan sju börjar jag arbeta har alltid gjort det och kommer troligtvis alltid att göra det. Jag kan förstå att du nu har fått bilden av mig att jag är väldigt inrutad, det är precis tvärtom och därför har jag byggt in vissa rutiner som strukturerar mitt liv lite mer. Just nu är dagens stora händelse att VONBONs nya kapsel (= minikollektion) ska skickas från syfabriken i Litauen så fram till klockan nio är det bara det som gäller.

Modefotografering från Nolhaga slott. Foto: Privat.
Modefotografering från Nolhaga slott. Foto: Privat.

Jag får då och då den väldigt ärliga frågan: Är det inte tomt att arbeta med något så ytligt som mode? Jag förstår poängen och med all respekt att vi alla ser på vårt eget sätt så tänkte jag under veckan ta upp min syn på det och visa dig lite av mitt liv och förhoppningsvis så finns det aspekter som du tycker är intressant även om inte mode lockar dig.

Ur mitt perspektiv så är mode ett outtömligt intresse, analys och studerande till exempel, hur kan vi veta hur vi vill klä oss om fyra år, vad kan vi titta på, vart går strömningarna? Mänskliga värden, varför ställer vi som konsumenter inte högre krav på tillverkningsindustrin utan konsumerar hjärtlöst på bekostnad av andra människors levnadsvillkor för att vi ska handla billigt när det är vi konsumenter som kan sätta villkoren?

Jag tänker ha fokus på ett tema varje dag, i morgon talar vi PARFYM=TRENDINFORMATION. Det ska bli väldigt roligt att dela den här veckan med dig, vi har ju redan en sak gemensamt: Varje dag har vi på oss kläder!
Katarina Knudsen

Modefotografering från Nolhaga slott. Foto: Privat
Modefotografering från Nolhaga slott. Foto: Privat
  • Katarina Knudsen
Dela innehållet

Kommentera våra artiklar på Facebook/alingsastidning eller Twitter/AlingsasTidning. Debattartiklar besvaras med nya inlägg. Använd formuläret under Debatt.

veckansluncher