• Illustration: ARWIN SALEH, RAMI DUKHAN och MOHAMMED MUSALLAM
    IDÉ FÖR GÖTAPLAN. Med en bro skulle trafiken på E20 kunna skiljas från korsande fordon i den olycksdrabbade trafikplatsen utan att ta mer vägyta i anspråk än i dag.
  • Foto: STEFAN SAMUELSSON
    TRION BAKOM IDÉN. Från vänster Rami Dukhan, Mohammed Musallam och Arwin Saleh. Alla tre går numera på Chalmers.

”Bygg bro över Götaplan”

Alingsås

Bygg en bro över Götaplan för E20-trafiken!
Det föreslår tre unga alingsåsare som ägnade sitt gymnasiearbete åt att lösa ett av Alingsås största trafikproblem – i väntan på att något görs åt E20.

När Trafikverket för några veckor sedan lät förstå att E 20-projektet Genomfart Alingsås inte finns med i förslaget till nationell trafikplan för de närmaste tolv åren ringde Mohammed Musallam till AT. Han frågade försiktigt om det kunde vara intressant att skriva om en annan idé för trafikplatsen Götaplan.

Mohammed Musallam, 21, Arwin Saleh, 19, och Rami Dukhan, 19, tog studenten på Alströmergymnasiets naturvetenskapliga program i våras. De hade då gjort ett gemensamt gymnasiearbete om just Götaplan.

Tre aspekter

– Det är en dålig trafikplats. Det är väldigt virrigt där och har varit många olyckor, säger Arwin.

De tre Alingsåskillarna tittade närmare på Götaplan och kom fram till att problemet är att trafiken på E 20 korsar och blandas med lokaltrafiken.

– Vi har tre aspekter – miljö, ekonomi och trafik­säkerhet, säger Rami Dukhan.

Deras lösning är att ta bort trafikljusen, göra om trafikplatsen till en stor rondell och separera E 20-trafiken från övriga trafikanter. Mohammed, Arwin och Rami har räknat på hur mycket koldioxidutsläpp som kan sparas in om genomfarts­trafiken inte behöver stanna vid Götaplan.

– Det blir 260 ton per år, säger Mohammed Musallam.

En fil åt varje håll

De har däremot inte räknat på hur mycket det skulle kosta att bygga bron över Götaplan.

– Det hade varit jättekul att göra det men det fanns inte tid för det i gymnasiearbetet, säger Rami Dukhan och tillägger:

– Men en bro är enkel att bygga och vi använder bara den yta vägen har i dag.

Det sistnämnda innebär att den föreslagna bron bara har en fil i varje riktning, vilket gör att den är svår att kombinera med en framtida motorväg genom Alingsås. De tre före detta klasskamraterna är emellertid över­tygade om att deras lösning är snabb, enkel och billig och skulle göra trafiken i Alingsås mycket säkrare i väntan på att Trafikverket och kommunen kommer fram till någonting om Genomfart Alingsås.

Går på Chalmers

– Det stora problemet som vi fokuserar på är olycks­fallen. Det andra är inte lika akut, säger Arwin Saleh.

Han, Mohammed och Rami hade tät kontakt med tekniska kontoret när de jobbade med sitt projekt.

– Trafikverket var däremot inte lika sugna på att träffa oss. De var upptagna hela tiden, säger Rami Dukhan.

Alla tre killarna går nu på Chalmers. Rami och Arwin läser automation och mekatronik, medan Mohammed har valt samhällsbyggnad.

– Det var det här projektet som gjorde att jag sökte till Chalmers. Annars hade jag pluggat till tandläkare, säger Mohammed Musallam med ett leende.

Dela innehållet

Kommentera våra artiklar på Facebook/alingsastidning eller Twitter/AlingsasTidning. Debattartiklar besvaras med nya inlägg. Använd formuläret under Debatt.

veckansluncher