Arkivfoto: MIKAEL SVENSSON
STORT PROJEKT. I sommar kommer Gothia Cup till Mjörnvallen. Här en bild från när Bil Nilsson Cup avgjordes på samma arena för några år sedan.
Arkivfoto: MIKAEL SVENSSON
STORT PROJEKT. I sommar kommer Gothia Cup till Mjörnvallen. Här en bild från när Bil Nilsson Cup avgjordes på samma arena för några år sedan.

Alingsås gör sig redo för Gothia Cup

Alingsås

Lokaler, säkerhet och logistik.
Det är fokus för projektgruppen som Alingsås kommun tillsätter för att jobba med Gothia Cup då tvåtusen fotbollsspelande ungdomar och medresenärer kommer till staden.

Den första upplagan av ungdomsfotbollsturneringen, som växt till världens största, ordnades 1975. I år kommer Gothia Cup för första gången någonsin till Alingsås, och med ett halvår kvar tillstätter kommunen en projektgrupp.

Varje år deltar runt 1700 lag, eller ungefär 40 000 spelare, från 80 nationer i cupen varav 150 lag kommer till Alingsås i sommar.

Det rör sig om 2000 spelare plus medresenärer.

I ett pressmeddelande skriver kommunen att man tillsätter en officiell projektgrupp för att se till att allt rullar på även utan för sidlinjen.

Gruppen, som består av Åke Aronsson, Bengt-Göran Kullner, Peter Grönberg och Christina Falk, kommer att ansvara för exempelvis skolor, logistik, energiförsörjning, säkerhet, marknadsföring och besöksnäring.

”Obetalbar exponering”

Åke Aronsson, projektledare på kommunen, säger i pressmeddelandet att det är viktigt att se det ur ett större perspektiv.

– Vi möjliggör inte bara att Gothia Cup kan komma till stan, utan vi förbereder också staden för att ta emot andra liknande arrangemang av samma dignitet. Bara Gothia Cup kommer att locka tusentals besökare under en vecka, besökare som kommer att handla, äta och bo i Alingsås.

Peter Grönberg, marknads- och kommunikationsansvarig på kommunen, ser också han stora möjligheter.

– Förutom att Gothia Cup-veckan kommer generera mycket pengar till besöksnäringen, så sprids namnet Alingsås och våra fördelar i hela Sverige och även världen. Den exponering vi får genom Gothia Cups kanaler men även genom media är obetalbar. Det kommer i förlängningen positionera Alingsås som en attraktiv stad att besöka, säger Grönberg i pressmeddelandet.

Dela innehållet

Kommentera våra artiklar på Facebook/alingsastidning eller Twitter/AlingsasTidning. Debattartiklar besvaras med nya inlägg. Använd formuläret under Debatt.

veckansluncher