Bryt upp SJ:s säljmonopol

För att möta klimatutmaningen behöver Sverige fler tågresenärer. Med fler tågföretag skulle priserna pressas, turtätheten öka och resenären ha fler alternativ att välja på.

ANNONS

Men tio år efter avregleringen av den svenska tågmarknaden finns det fortfarande konkurrenshinder i vägen för en sådan utveckling – ett tydligt exempel är SJ:s monopolställning genom sin försäljningsplattform sj.se.

Huvuddelen av alla svenska tågbiljetter säljs idag igenom det statliga ägda SJ:s försäljningskanalen, som på egen hand och inte konkurrensneutralt bestämmer vilka andra operatörer som ska släppa in i försäljningskanalen.

När konkurrens mellan tågoperatörer finns leder det till ökat fokus på punktlighet och lägre priser. Sträckan Stockholm-Göteborg har bidragit till ökad konkurrens. Det är positivt för Alingsås vars starka näringsliv gynnas av närheten till både Stockholm och Göteborg. Antal resenärer som åker till och från Alingsås med MTR Express är nästan lika många som samtliga invånare i Alingsås kommun

ANNONS

En ny statlig utredning (SOU 2020:25) som presenterades i slutet av april visar vägen framåt mot de digitala möjligheter som finns för att kunna köpa sina tågbiljetter på nya sätt. Utredningen sätter fingret på de problem som idag gör det svårt för konsumenten att till exempel boka resor över länsgränser och som därmed leder att man tvingas välja andra färdmedel än tåg eller buss.

Vi menar att det är hög tid att se över befintliga försäljningskanaler samt bygga upp en ny för alla kollektivtrafiksoperatörer digital plattform för biljettförsäljning. Vi tror att detta kommer att gynna också små och nya buss- och tågoperatörer och i slutändan konsumenten.

Utredningens slutsatser kan bli en nödvändig energiinjektion i branschen i ett läge då vi ska få fart på det kollektiva resandet igen efter Coronakrisen. Innovationstakten inom kollektivtrafikbranschen har historiskt sett varit låg men nu finns chansen att ta ett kliv framåt och utveckla innovativa tjänster inom mobilitetsområdet.

Centerpartiet har länge varit kritiska till SJ:s starka ställning i kraft av sin försäljningskanal. Vi menar att konkurrensen på den svenska järnvägen kommer att öka med ett nytt, operatörsneutralt och rättvist digitalt biljettsystem. Inte minst ut ett hela landet-perspektiv är detta viktigt.

Kollektiva resor med tåg och buss är en del av lösningen på klimatutmaningen. Konkurrens leder till lägre priser, ökad service, ökad punktlighet och ett ökat resande. Med ett nationellt biljettsystem ger vi fler aktörer chansen vilket gynnar resenären och klimatet.

Anders Åkesson (C), vice ordförande i Trafikutskottet

Mats Johannesson, vd MTR Express

ANNONS