Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Privat
Bild: Privat

Den glömda landsbygden

En bit söder om Alingsås ligger Västra Bodarne med knappt 600 hushåll och med cirka 1 500 boenden.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Mejla till: [email protected]

 

Det känns som om denna upplysning behövs för politikerna i kommunledningen. Det har länge förts en njugg inställning till byns olika behov, till exempel avseende det kommunala vägbidraget.

Vägarna i byn, som omfattar 17 km, sköts av kommunens största vägförening. Skötseln omfattar ny vägbeläggning (asfaltering), snöröjning, dikesröjning, slaghackning, skyltning, debiteringslängder och annan administration.

Huvuddelen av kostnaden för detta betalas av byns villaägare, men det utgår också ett kommunalt bidrag, som år 2016 uppgick till knappt 15 kr per meter väg. År 2017 sänktes bidraget (oklart varför) till drygt 8 kr/m och har sedan dess legat stilla. Med tanke på att prisutvecklingen bara under det senaste året stigit med 25 procent avseende vägbeläggning är det rimligt att bidraget justeras upp rejält till år 2023.

Till denna kostnad kommer också i år en extra kostnad direkt från Lantmäteriet på uppskattningsvis 1 000 kr per villaägare. Avgiften avser de ändringar som gjorts i vägnätet i samband med att Göteborgs kommun sålde marken till Mossbergska Stiftelsen (Friluftskolan). Bl.a. har strandpromenaden säkrats för allmänheten och plats för mötesplatser tillkommit.

Rimligt vore att Alingsås kommun helt ansvarar för denna kostnad. För inte är det väl så att villaägarna på Kullingsberg får en avgift direkt från Lantmäteriet i samband med byggnaden av rondellen i Stråhles Allé?

Vägföreningen i Västra Bodarna