Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt AT
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Behåll tågstoppen i Torpåkra och Mollaryd, då finns förutsättningar för utveckling. Det anser Christer Wilhelmsson, ordförande Järnvägsfrämjandet. Bild: Philip Mauritzson

Låt tågen stanna i Mollaryd och Torpåkra

Med rätt satsning kan Torpåkra och Mollaryd i Herrljunga kommun bli populärt att bo i. Det är redan populärt, husen går åt på nolltid. Däremot kan attraktiviteten försvinna om det inte finns någon kollektivtrafik.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Mejla till: [email protected]

 

LÄS MER: Protester mot indragning av tågstationer

LÄS MER: Mollaryd och Torpåkra kan bli utan tågtrafik

Förslag finns på att dra in tåguppehållen i Torpåkra och Mollaryd därför att resandeunderlaget är för litet. Kommunen har möjlighet att se till att befolkningen ökar i dessa områden. Det kan ske genom att något byggföretag som är villig att bygga bostäder får byggtillstånd. Här krävs också att markägare går med på att upplåta mark, dialog pågår som jag förstått det, men inget är klart. Då har Mollaryd möjlighet att utvecklas till en tätort. Enligt Översiktsplanen (ÖP) är den utpekad som ett utvecklingsområde som är knuten till skola som redan finns liksom station vid järnvägen.

I ÖP föreslås bebyggelseutveckling, som bör ske i anslutning till järnvägen. Det ger då möjlighet att bo och verka i området. Urbaniseringen måste stävjas och politikerna måste börja inse landsbygdens fördelar. Med fortsatta tågförbindelser tas då hänsyn till miljön och klimatet samtidigt som området utvecklas. Här finns redan bil – och cykelparkering vid stationerna för dem som inte bor i anslutning till järnvägen. Det bästa är om det går att bygga så mycket som möjligt i nära anslutning till järnvägen.

Järnvägen ska rustas upp inom de närmaste åren och då bör den anpassas för tågstopp med plattform i Torpåkra och Mollaryd. Helst bör det bli uppehåll både i Torpåkra och Mollaryd. Det finns ett förslag om att lägga den mittemellan stationerna, men om enbart en ska behållas är Torpåkra rimligare då det är nära till Borgstena från Mollaryd, men långt både till Borgstena och Ljung från Torpåkra. Det är viktigt att tågtiderna är anpassade i Herrljunga både mot Göteborg och Falköping/Skövde.

Påståendet att man tjänar några minuter på att dra in ett tågstopp är löjeväckande. Tåget är väl till för alla? Är det inga av- eller påstigande så kör tåget förbi med reducerad fart. En buss stannar inte om ingen ska av eller på. Byggs det nya bostäder och det blir bra tågförbindelser kommer det att locka folk, speciellt barnfamiljer att flytta till dessa orter. Det genererar skatteintäkter till kommunen. Förutom bostäder finns det fina naturområden i närheten för vandring och fina naturupplevelser. Detta kan locka folk att ta tåget och bl.a. vandra och därefter ta tåget tillbaks.

Att ha cirka en timmes resväg till jobbet, studier eller kulturella aktiviteter är vanligt idag. Samtidigt gynnar det landsbygden att man kan bo kvar och få en fin livskvalitet. Det är lätt att ta sig till bl.a Borås, Göteborg och Skövde för att jobba, studera och besöka kulturaktiviteter och andra fritidsaktiviteter.

Christer Wilhelmsson, ordförande Järnvägsfrämjandet