LÄS OCKSÅ: Västtrafik: Omläggningen av busslinje 540 ger fler resealternativ
LÄS OCKSÅ: Stoppa omdirigeringen av busslinje 540
Ni menar att en av anledningarna till att 540 ska gå mellan Vårgårda och Alingsås framöver, istället för nuvarande sträckning mellan Sollebrunn och Alingsås, är att det ska finnas resmöjligheter till kommunhuvudorterna. För de som bor i Östadkulle är kommunhuvudorten Vårgårda. Trots det är det många som pendlar till Alingsås därifrån. Problematiken hamnar därför inte hos Östadkulleborna, de kommer fortfarande ha precis samma förutsättningar för att ta sig till Alingsås som i dagsläget. Linjen kommer nämligen att fortsätta gå förbi Östadkulle vid samma tidpunkt som idag, men från Vårgårda istället för Sollebrunn. De som drabbas är de som bor i Magratrakten. För dem är Alingsås kommunhuvudorten, och för dem kommer resmöjligheterna till Alingsås minska dramatiskt när 540 försvinner.
Jag vet mycket väl att linje 541 kommer fortsätta finnas att tillgå för Magraborna. Problemet är att de går alldeles för sällan i jämförelse med vad som finns att tillgå idag.
Något som också bör slås ett slag för är alla de som reser från Magra till Sollebrunn för att arbeta eller för att ta en vidare buss till exempelvis Trollhättan eller Nossebro, för studier eller arbete. I nuläget går 540 till Sollebrunn på morgonen vid en sådan tidpunkt att den anländer vid sju, strax efter åtta och halv tio. Om dessa tre resmöjligheter försvinner kommer det första möjliga klockslaget att ta sig till Sollebrunn från Magra att vara vid halv elva på förmiddagen, då den första 541 anländer till Sollebrunn. Som förstått är det alldeles för sent för att kunna färdas vidare till arbete eller skola med en annan buss som avgår från Sollebrunn.
Sammantaget är de som drabbas allra mest av omdirigeringen av linje 540 de som bor i Magratrakten, vilket jag anser att Västtrafik inte tar hänsyn till.
Daglig resenär med linje 540