Pingstkyrkan ändrar sin syn på synd

Det händer saker under ytan inom pingstkyrkan. Inte bara på nationell nivå, utan även i den lokala församlingen i Alingsås.

ANNONS
|

På riksplan ändras exempelvis synen på vad synd är. Daniel Alm, föreståndare för samfundet Pingst, har i princip deklarerat att just Pingströrelsen inte ser på homosexualitet som en synd och att bön inte kan hjälpa ett syndigt leverne. Bibeln, å andra sidan, slår fast vad synd är. Oavsett vad människan säger, eller hur hon för stunden ser på saken. Jesus lärjunge Johannes, definierar synden på ett enkelt sätt. ”Den som ägnar sig åt synd bryter mot lagen, för synd är brott mot lagen”. I sammanhanget är det naturligtvis inte Sveriges, USAs, Rysslands eller något annat lands lag som Johannes hänvisar till. Ty då skulle synd betyda olika saker för olika människor i olika tider. Det är Gud som definierar vad synd är för Honom, genom vad Han kallar sitt eviga Ord.

ANNONS

Att ljuga, stjäla, äta blod, begå otukt, samt att se med lust på sin grannes man eller hustru är också olika former av synder. Vare sig mer eller mindre. Det förklaras och definieras av Gud i Bibeln.

Bibeln säger även att ingen hänsyn tas till ledare som för egen vinning vill vara relevanta, framgångsrika eller politisk korrekta, och kringgår det som är skrivet.

På lokal kyrkonivå, som exempelvis i Alingsås, tycks man nu i sammanhanget förbereda för medlemskap av homosexuella, som i två tusen år varit otänkbart inom kyrkans tradition. Samt ytterligare några tusen år till bakåt i tiden bland de troende. Steg har redan tagits, bort från biblisk lära i kyrkans ledarskap. Exempelvis har ledare och pastorer som är gifta med frånskilda kvinnor och män anställts, vilket enligt kyrkans Gud definieras som äktenskapsbrott. Det vill säga en synd.

Därför har det nu uppstått en obekväm diskrimineringsfråga att ta i tu med: Varför en synd accepterad och inte en annan, som medlem eller i ledarskap?

Var och en får och har rätt att tycka att detta är gammalmodigt, föråldrat och inte aktuellt för den tid vi lever i idag. Det är inte poängen här. För om Pingstkyrkan gör anspråk på att representera Bibelns Gud bör det vara uteslutet att lägga till eller dra ifrån vad texten säger. Kanske är det därför som Pingstkyrkan i Alingsås nu vill ändra dess stadgar och stryka den formulering som säger att församlingen bygger på nytestamentlig grund. På så sätt är det lättare att närma sig nutidens anda och slippa ta ställning och vara låst till Bibelns precision vad synd är.

alitheia

ANNONS