Björn Ringdahl tycker inte att sophämtningen i Alingsås fungerar bra. Det vore mycket bättre att privatisera verksamheten.
Björn Ringdahl tycker inte att sophämtningen i Alingsås fungerar bra. Det vore mycket bättre att privatisera verksamheten. Bild: Filippa Eckert

Sophämtningen i Alingsås är ett misslyckande

För något år sedan rörde kommunen till det i sophanteringen med olika upphämtningsdagar olika veckor för olika kärl, utan att meddela detta direkt till kunden.

ANNONS
|

När förändringen infördes förväntades jag logga in på kommunens hemsida för att få reda på ändringen. Nu har jag inte någon rutin att varje söndag logga in på hemsidan för att se om, och i så fall när det bli tömning, en enligt mig orimlig rutin i ett moderns samhälle med funktioner som e-mail och SMS.

Ett annat exempel är att kärlet inte töms om det inte är framdraget till vägkanten, eller i mitt fall på cykelbanan. Råkar man vara bortrest på sommaren eller över jul så kan kärlet bli stående en dryg vecka mitt på cykelbanan. Perfekt för den som livnär sig på inbrott, och man kan man lika gärna skriva en skylt med texten ”Välkommen in, här är ingen hemma”. Men det spelar inte kretsloppsavdelningen på Alingsås kommun någon roll, bara de slipper anstränga sig och rulla kärlet på hjul några meter extra.

ANNONS

Nu har man med hänvisning till coronan och personalbrist bestämt sig för att helt strunta i att hämta soporna, och hänvisar till att man själv ska tömma kärlet på återvinningscentralen. Istället för att sätta in extra resurser och lösa problemet med låg bemanning är det enklare att lägga upp en text på hemsidan, där den som funderar på varför deras kärl aldrig tömts, kan hitta information om att man kanske inte tänker tömma alla kärl i kommunen. Mer specifikt om vilka kärl som ska tömmas eller ej framgår inte. Även här väljer man den enkla vägen. Funktionen e-mail eller SMS till de som drabbats är även denna gång en orimlig önskan.

Vad kan man då ställa för krav av en tjänst man betalar dyrt för? Jag tror inte någon hade nöjt sig med detta resultat om det handlat om en tjänst man frivilligt köpt in. Låt oss jämföra med att man anlitar en städfirma till sitt hem, som efter utfört arbete lämnar hemmet lite halvlortig. Då hade de flesta reklamerat städningen och ej varit villiga att betala. När det kommer till sophämtningen har man inget val, hur illa uppdragsgivaren än utför sitt arbete.

Är det rimligt att kommunen ägnar sig åt verksamheter där det finns professionella privata aktörer som är specialiserade på området, och där det finns en vilja och drivkraft för att utföra sitt uppdrag på ett så bra sätt som möjligt? Sophämtningen i Alingsås är ett område där kommunen tydligt misslyckats och som skulle må väldigt mycket bättre av att privatiseras.

Björn Ringdahl

ANNONS