Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Många upphittade cyklar hamnar hos polisens hittegodsavdelning, men i Alingsås är det krångligt att lämna in cyklar, skriver insändarskribenten.  Bild: Jan Stohr
Många upphittade cyklar hamnar hos polisens hittegodsavdelning, men i Alingsås är det krångligt att lämna in cyklar, skriver insändarskribenten. Bild: Jan Stohr

Svårigheten att lämna en upphittad cykel till Alingsåspolisen

Under mina morgonpromenader i Nolhaga har jag de senaste veckorna sett en fin pojkcykel stå olåst och övergiven.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Mejla till: [email protected]

 

I tredje veckan bestämde jag mig för att lämna den till polisens hittegods. Jag har när jag besökt Vinden sett att polisens hittegods finns på Mejerigatan. Där står att det är öppet vardagar kl 9-15 men att jag ska ringa 114 14 för tidsbokning. Polisens hemsida ger också beskedet att ringa 114 14 för inlämning av upphittad cykel.

När jag ringer 114 14 svarar en AI-röst, alltså inte en människa. AI-maskinen förstår inte min småländska dialekt så vi får ingen kontakt (?!) utan jag kopplas till växeln. Där är väntetiden 30 minuter med 70 personer i kön. Efter 25 minuter har jag plats 42 i kön men jag väntar och när jag till slut kommer fram till en levande människa visar det sig att hon inte hittar någon instruktion hur jag ska boka tid för att lämna in cykeln. Hon vet bara att det är öppet för inlämning kl 9–15 varje vardag på Mejerigatan i Alingsås. Jag upplyser henne att jag vet det och att det på polisens hittegods för cyklar på Mejerigatan hänvisas till att jag ska ringa 114 14 och boka tid. Hon bad om ursäkt (!) att hon inte kunde inte hjälpa mig med tidsbokning.

Jag lämnade därför cykeln utanför den låsta hittegodsdörren. Där fanns det två kedjor med hänglås till vilken en kod behövdes för att öppna låset. Men hur skulle jag få koden? Jag åkte till polisstationen i centrum. Efter ca 20 minuters väntan blev en uniformsklädd person hämtad av en annan uniformsklädd person då den första inte visste hur hon skulle hantera frågan om en upphittad cykel. Den andra, äldre, visste att det fanns en blankett att fylla i för upphittat gods (hon sa sig egentligen enbart syssla med passansökan, trots att jag anmält ”annat ärende” i automaten för köbricka).

Efter att jag fyllt i blanketten för upphittad cykel fick jag en tryckt papperslapp av den uniformsklädda personen med den information jag önskat få redan vid första kontakt med polisen – på hemsida och 114 14. Särskilt borde den informationen finnas vid Hittegods på Mejerigatan! Samt självklart tillgänglig hos den människa som svarar på 114 14!

Har AI påverkat polisen till ineffektivitet? Har AI- artificiell intelligens blivit AD-artificiell dumhet? Slutsats: Den vanliga människans klokhet behövs – även för polisens vardagliga små ärenden

Sven, pensionär som därför hade tid (ca 2 tim) att lämna in en upphittad cykel