Västra stambanan är Sveriges viktigaste järnväg. Bygg ut med ytterligare ett dubbelspår mellan Göteborg och Alingsås, skriver Markus Ottemark och Stefan Gustavsson på Västsvenska handelskammaren.
Västra stambanan är Sveriges viktigaste järnväg. Bygg ut med ytterligare ett dubbelspår mellan Göteborg och Alingsås, skriver Markus Ottemark och Stefan Gustavsson på Västsvenska handelskammaren. Bild: Johan Hallberg

Västsvenska handelskammaren: Olyckligt med långsamma tåg och långsam utbyggnad

Både Moderaterna och Socialdemokraterna har nyligen talat om järnväg i Västsverige. De är överens om att bygga en ny järnväg mellan Göteborg och Borås, men tyvärr är de även överens om att det ska gå långsamt på ett eller annat sätt.

ANNONS

Moderaterna vill ha långsamma tåg och Socialdemokraterna en långsam utbyggnadstakt. Denna gemensamma vurm för saktfärdighet är olycklig och drabbar även Västra stambanan, Sveriges viktigaste järnväg.

I princip råder kapacitetsbrist längs hela Västra stambanan men värst är det mellan Göteborg och Alingsås. Där delar långsamma gods- och pendeltåg spår med betydligt snabbare tåg. Konsekvensen av detta ekar i tågens högtalarsystem där resenärerna får höra att deras tåg fastnat bakom ett annat tåg eller att det står stilla för att släppa förbi ett snabbare, i båda fallen med försening som följd. Mellan Göteborg och Alingsås krävs ytterligare ett dubbelspår och det är utmärkt att Moderaterna, till skillnad från Socialdemokraterna, på riksnivå driver frågan.

ANNONS

Men att bygga bort de många flaskhalsarna på Västra stambanan löser enligt Trafikverket endast problemen till år 2040, sedan är det fulla spår igen. Att bygga ut den befintliga banan så att den klarar trafikefterfrågan även efter år 2040 skulle enligt Trafikverket kosta mer än nya stambanor och ändå ge lägre nyttor. Utöver den uppenbara nyttan som en ny stambana skulle ha för jobb, pendling och tillväxt i stråket Göteborg – Mölndal – Landvetter – Borås – Jönköping – Linköping skulle den innebära en påtaglig avlastning av Västra stambanan och ge plats för betydligt fler pendeltåg, regionaltåg och godståg.

Enligt Skanska kan nya stambanor byggda på bropelare mellan Sveriges tre största städer färdigställas på tolv år. Metoden ger lägre investeringskostnad än traditionell byggmetod och innebär att nyttorna uppstår i närtid snarare än i en avlägsen framtid. Ingen annan åtgärd kan lika snabbt framtidssäkra kapaciteten på Västra stambanan. Mot den bakgrunden beklagar vi att Moderaterna endast vill ha ett stickspår mellan Göteborg och Borås, ett spår som varken knyter ihop Västsveriges två största städer med Jönköping och Linköping eller avlastar Västra stambanan. Vi beklagar även att Socialdemokraterna, som vill att järnvägen ska fortsätta österut från Borås, förordar en utbyggnadstakt på 20-30 år som innebär högre investeringskostnad och fördröjda nyttor.

När regeringen, oavsett hur den ser ut, våren 2022 presenterar den nationella infrastrukturplanen hoppas vi att nya stambanor och ytterligare ett dubbelspår mellan Göteborg och Alingsås finns med.

Markus Ottemark, ansvarig infrastruktur Västsvenska handelskammaren

Stefan Gustavsson, näringspolitisk chef Västsvenska handelskammaren

ANNONS