Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt AT
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Vart tog debatten om E20 vägen?

Härom dagen skrev Alingsås Tidning om planerna att skapa ett nytt naturreservat Ekåsaryd ute i Maryd. Då slog det mig att det var väl där E20 borde gå. Samtidigt kände jag att den debatten helt dött ut.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Mejla till: [email protected]

 

LÄS MER: Hallå där storspoven – kommunen bryr sig om dig!

På kommunens hemsida hittade jag att Kristina Grapenholm med flera i september 2018 lagt en motion om att utreda sydost-alternativet. Fullmäktige beslöt att kommunstyrelsen skulle bereda frågan. Jag letade så långt fram i tiden som jag orkade (ett år) i kommunstyrelsens protokoll. Jag fann inga spår efter den frågan. Jag kan ha missat men klart är ju frågan inte är speciellt angelägen i kommunstyrelsen.

När jag nu kör efter Konduktörsgatan får jag ytterligare stimulans för mitt tänkande. Där växer nu fram något som liknar Berlinmuren. Det bästa man kan säga om detta är väl att vi skapar en fin arena för graffitikonstnärer. Det är ju positivt i sig men kanske var det inte det som var syftet. Fortsätter jag sedan min färd, söder ut kommer jag till E20 och södra infarten. Där blir jag lite skrämd av nivån på underhållet av bullerplanken som vi haft där sedan några år.

För min inre syn ser jag bullerskydd runt E20:s genomfart. Den centrala delen av genomfarten kommer att behöva bullerskydd minst lika höga och solida som de vi Konduktörsgatan. Tänker jag sedan in underhåll i nivå med vad vi har för nuvarande bullerplank längs E20 blir jag riktigt rädd. Min bifogade bild av Konduktörsgatan är ju inte så kul men vänta tills planket är fem år gammalt. Om vi inte släpper tanken med en genomfart kommer vi att ha en sådan miljö runt E20. Dessutom kan man fundera över om det är en sådan bild av Alingsås vi vill ge till dem som kör på genomfarten?

För att illustrera någon form av alternativ tog jag också en bild av Södra Strömgatan. Det är som jag ser det en fin stadsmiljö. Flyttar vi E20 ut till sydost-alternativet skulle vi kunna skapa en härlig och grön stadsmiljö i det område som kallades A+ men som nu oftast kallas Lyckan. Det som idag är E20 mellan rondellerna grävs upp och blir en mindre gata. Vi bygger just nu stabila bullerplank även centralt kring järnvägen. Med motsvarande buller plank kring genomfarten får vi en inhägnad av A+. Inte vill vi väl stänga in Lyckan mellan bullerplank?

Estetik kopplas ibland till psykisk ohälsa. I det perspektivet föredrar jag miljön från Södra Strömgatan långt före Berlinmuren även om den senare är rikt smyckad med graffiti.

Nu har det anförts protester mot sydost-alternativet. Buller i friluftsmiljöer är en sådan. Det kan då vara bra att titta på hur många som exponeras för bullret runt genomfarten som en jämförelse med dem i friluftsmiljöerna kring sydost-alternativet. I publikationen ”Hälsoeffekter av buller och höga ljudnivåer” från Folkhälsomyndigheten kan man läsa vilka effekter buller har på vår hälsa. Trafikverket uppskattar att cirka 300 människor dör per år i Sverige till följd av trafikbuller. Lägg till detta, en förbättrad luftkvalitet i innerstaden.

Estetik kopplas ibland till psykisk ohälsa. I det perspektivet föredrar jag miljön från Södra Strömgatan långt före Berlinmuren även om den senare är rikt smyckad med graffiti.

Det finns säkert problem även med sydost-alternativet med de är lösbara. Det kräver planering. Då knyter jag tillbaka till det föreslagna naturreservatet i Maryd. Det är inte läge att besluta om det nu innan vi beslutat om E20 förbi Alingsås. E20 är en större fråga som måste prioriteras.

Bolennarth