Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt AT
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Genrebild Bild: Stig Hedstrom
Genrebild Bild: Stig Hedstrom

Vem tar ansvar för skolorna i Alingsås kommun?

Situationen i kommunens skolor är för tillfället under all kritik. Med en redan tight organisation, har det de senaste fem åren successivt “försvunnit tjänster” från förvaltningen.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara på insändaren eller skriva en egen? Mejla till: [email protected]

 

Vi har skollagen som vi skall följa, vi har vår läroplan. Men med de besparingar som är just nu, så bryter vi dagligen mot båda?

Vi har ett tillsynsansvar för eleverna. Det rimmar väldigt dåligt när det saknas bl.a. rastvakter och resurspedagoger. I nuläget ersätts knappt en tillfällig frånvaro.

Ett flertal kollegor mår såpass dåligt att de är frånvarande under längre perioder.

Neddragningar i personalstyrka, samt den stora frånvaron leder till att den personal som trots allt orkar gå till jobbet, har en arbetsbelastning som är orimlig.

Dagligen saknas det en eller flera rastvakter, vilket leder till att vi klasslärare behöver täcka upp för att bibehålla elevernas säkerhet. Detta i sin tur leder till att vi själva inte får någon paus.

Föreställ er att vara själv med 25 barn, förebygga incidenter, bedriva en undervisning som gynnar alla oavsett kunskapsnivå. Utan pauser. Var ligger rimligheten i det?

Läget är just nu så pass illa att man inte vågar fråga hur ens kollegor mår, för man orkar inte lyssna på svaret.

Vi har ett vikariesystem som långt ifrån tillgodoser våra behov. Ofta står vi med en verksamhet där flertalet personer inte är ersatta. Är det rimligt att en fritidspedagog står ensam med alla elever på eftermiddagen? Nej, såklart inte. Hur skall denne säkerställa verksamheten och säkerheten för dessa barn? Deras läroplan skall också följas.

Vi lärare är inte gnälliga. Vi är extremt flexibla, för det ingår i vårt uppdrag. Vi är vana vid att planera om och täcka upp när det behövs. Men nu har det gått över alla gränser.

Vi har ett system för avvikelsehantering, där vi larmar om ovanstående, men frågan är vart det tar vägen? Syns våra anmälningar uppåt i organisationen och vad görs?

Skolan är ingen fabrik där vi kan trycka på nödstopp, när personal saknas. Eleverna är här och vi förväntas ha en trygg verksamhet som rullar på oavsett. Nödstopp existerar inte i skolans värld.

När skolan inte har tillräckligt många vuxna för att säkerställa en säker miljö, vem tar då ansvar för våra barns utbildning och framtid?

Vi befarar att detta bara är början och om situationen skall fortsätta som den är eller förvärras, ser vi ingen framtid i det här yrket. Vi och våra elever, era barn, måste ha en dräglig arbetsbelastning och arbetsmiljö.

Vi älskar vårt jobb och är väldigt yrkesstolta, men vi är inte stolta över att vara en del av en verksamhet vi inte kan stå för.

Pedagoger i Alingsås kommun