Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Urban Kärvling: Obegriplig skyltpolicy i Alingsås!

Restaurangkedjan Brödernas etablerade sig i november i Alingsås. De har satt upp en skylt på fasaden mot Göteborgsvägen. Här finns ytterligare fyra skyltar. Alla har bygglov.

På samma fastighets fasad mot Stråhles allé har Brödernas också satt upp skylt, men den strider mot kommunens skyltpolicy, trots att det sedan tidigare finns tre skyltar på kortväggen. Byggnaden finns med i kommunens kulturmiljöprogram och bedöms ha ett högt kulturhistoriskt värde. Därför är kommunen extra restriktiv med att tillåta skyltar, som påverkar byggnadens utseende.

Måste erkänna att jag inte förstår ett dugg av skyltpolicyn. Vad är det som gör just den del av kortsidan, så unik att Brödernas skylt förstör byggnadens kulturhistoriska värde och inte de andra skyltarna? Tycker det är obegripligt att inte bevilja bygglov för just denna skylt.

Det är skillnad på policys och lagar, eftersom lagar kan förbjuda och förhindra medan en kommunal policy anger allmänna förhållningssätt. Den ger alltså vägledning inför beslut.

Drivmedelspriserna slår alla rekord – och gör det varje dag! Onsdagens notering. Drygt 28 kronor litern för dieseln och drygt 23 för bensin. 30 kronor litern om någon dag?

Det hörs djupa suckar i hela landet. Men det finns personer som hört av sig till AT och påtalar positiva lokala effekter av de skyhöga priserna. Boende vid Bolltorps handelsområde upplever minskat buskörande och motorbuller, nu när varje decibel kostar flera kronor mer. Att inte få nattsömnen förstörd uppskattas! De så kallade A-traktor/EPA-ungdomarna är av naturliga skäl inte lika glada. Det framgick nyligen i en insändare från signaturen, Fattiga D24 raggare, som krävde sänkning av bensinpriserna.

Håller med ungdomarna att det är på tok för höga bränslepriser, men de ska förstås inte busköra på nätterna. Av det totala bensinpriset är cirka 54 procent skatter (koldioxidskatt, energiskatt och moms). Motsvarande för dieseln är cirka 41 procent.

Priserna bryter ned och knäcker företag i transportbranschen (åkerier, bussföretag, budfirmor etc.). Det gäller även processindustrin, som använder oljeprodukter som råvaror. Lantbrukare och andra branscher drabbas också. Värst är det för företagare på landsbygden, som tvingas köra bil till sina kunder. Det gäller förstås också de människor som bor på landsbygden, där det inte finns fungerande kollektivtrafik. De har det tufft. Det är inte ovanligt att familjer tvingas ha två bilar, då de vuxna åker åt var sitt håll för att arbeta och barnen ska köras till och hämtas på förskola och skola.

Bränsleprisernas smärtgräns har passerats och staten måste träda in och sänka skatterna.