Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Det blir inget dubbelspår på sträckan Göteborg-Alingsås. En besvikelse, men att utveckla Västsverige prioriteras inte särskilt högt av de styrande i Stockholm – och har aldrig gjort det oavsett regering. Bild: Filip Landqvist
Det blir inget dubbelspår på sträckan Göteborg-Alingsås. En besvikelse, men att utveckla Västsverige prioriteras inte särskilt högt av de styrande i Stockholm – och har aldrig gjort det oavsett regering. Bild: Filip Landqvist

Urban Kärvling: Tåget har gått för nytt dubbelspår till Alingsås

Att vänta på tåget vet vi alla hur det känns. Inget kul och för varje minut det är försenat ökar frustrationen.

Därför förstår jag kommunalrådet Daniel Filipssons (M) stora besvikelse att inte ett nytt dubbelspår mellan Göteborg och Alingsås finns med i den nationella trafikslagsövergripande planen för transportinfrastrukturen 2022–2033, som regeringen presenterat. Det innebär grus i maskineriet för utvecklingen i hela Västsverige, för det är just denna del av stambanan, som är den värsta flaskhalsen.

Regeringen och Trafikverket hade chansen att markera en satsning, som stärker landets andra stad och närliggande kommuner. Men intresset för att utveckla Västsverige prioriteras inte särskilt högt av de styrande i Stockholm – och har aldrig gjort det oavsett regering.

Daniel Filipsson är inte förvånad, men besviken att regeringen väljer att prioritera dyra höghastighetståg i stället. Han tycker att man i alla fall kunde ha gett Trafikverket ett utredningsuppdrag att se över sträckan Göteborg-Alingsås. Det borde ha varit ett minimikrav. Nonchalant agerat mot Västsverige

Nu läggs en död hand över dubbelspårsfrågan i många år framöver. Det är inte bra för vare sig kommunerna, resenärer, näringslivets godstransporter eller miljön. I Göteborg är det djup besvikelse, då Västra stambanan är en strategisk länk i godstransporter till och från Göteborgs hamn, som har betydelse inte bara för Göteborg utan för hela landet! Läste en siffra från 2021 att det dagligen går ca 30 godståg till och från hamnen, vilket motsvarar ca 700 tunga lastbilar med släp per dag!

Så har vi äntligen haft Potatisfestivalen igen. Det var tjockt med folk vid Åmanska Parken när vinnaren av svenska melodifestivalen Cornelia Jakobs uppträdde. Självklart sjöng hon vinnarlåten Hold me closer. Var inte på plats, men de jag pratat med tycker att det var ett bra framträdande.

Var ute på stan på lördagen i härligt solsken. Fick äntligen trängas med andra. De allra flesta var glada. En härlig folkfest, som var mer än efterlängtad efter två år av pandemirestriktioner med mycket innesittande. För egen del blev det inte mycket handlat i stånden, men det blev i alla fall både matintag och fika under bar himmel. Extra roligt att sitta vid fikaborden och tjuvlyssna på andra. Överhörde att flera kom utifrån. De njöt av välsmakande fika och tyckte om Alingsås stadskärna, som de beskrev som mysig och charmig. Sedan är det ju en och annan som inte kan glädjas utan måste klaga på hög musik och stök.

LÄS OCKSÅ: Alingsås utelämnat i infrastruktursatsning: ”Totalt värdelöst”

LÄS OCKSÅ: Två nya spår på Västra Stambanan är nödvändigt!

LÄS OCKSÅ: Vårgårda hotar Trafikverket med vite om sex miljoner