Trafikverket säljer en villa, med åtta rum, vid Svearondellen. Myndigheten löste in fastigheten, på begäran av de boende, i samband med planerna på en ombyggnad av E20 genom staden.
Trafikverket säljer en villa, med åtta rum, vid Svearondellen. Myndigheten löste in fastigheten, på begäran av de boende, i samband med planerna på en ombyggnad av E20 genom staden. Bild: Totte Vesterlund

Trafikverket säljer villa vid Svearondellen

En villa vid Svearondellen säljs – av Trafikverket. Fastigheten löstes in av myndigheten, på begäran av de boende, för ett par år sedan i samband med planerna på en ombyggnad av E20 genom staden.

ANNONS
|

LÄS MER:Om utdöda ljud, brist på snö och en ombyggd E20

Det var de som bodde i huset som inkom med ett yrkande om ett så kallat förtida inlösen till Trafikverket. Myndigheten ansåg att det fanns skäl att lösa in fastigheten. Något som dessutom sammanföll med de dåvarande planerna på Genomfart Alingsås.

– Det skulle bli en tungt belastad fastighet bullermässigt, säger Håkan Sandström, markförhandlare på Trafikverket.

Huset har fungerat som platskontor för Trafikverket under arbetet med E20-sträckorna Kristineholm-Bälinge och Tollered-Ingared.

– Men Trafikverket ska inte äga och förvalta fastigheter, förutom järnvägsfastigheter, vi får inte göra det. Alternativen är att riva eller sälja huset, och då har Trafikverket beslutat att avyttra fastigheten, säger Håkan Sandström.

ANNONS

Sträckan E20 genom Alingsås var tidigare ett namngivet objekt i Trafikverkets nationella plan 2014-2025. I nationell plan för 2018-2029 är den en utpekad brist.

Trafikverket och kommunen skrev i höstas på en avsiktsförklaring med syfte att parterna ska verka för att genomföra rekommenderade åtgärder i den åtgärdsvalsstudie som Trafikverket tog fram hösten 2018.

Bland åtgärderna som föreslås finns en ny planskild gång- och cykelvägspassage vid Sveaplan som beräknas kosta mellan 30 och 50 miljoner kronor. Trafikverket bekostar, enligt avsiktsförklaringen, genomförbarhetsutredningen. Utgångspunkten är att myndigheten och kommunen delar på kostnaderna för projektering och byggnation.

Det finns ingen färdig finansiering för åtgärderna, men parterna ska verka för att de genomförs.

– Troligtvis kommer inget ske som påverkar den här fastigheten, säger Håkan Sandström.

ANNONS