LÄS MER:Persgren kritisk mot byggplaner
Flera hundra namnunderskrifter kom in till kommunen i början av året då detaljplanen för Hallaberget var ute på samråd. Vårgårda kommun planerade för omkring 140 nya bostäder i området, både höghus och kedjehus.
Grannarna har protesterat mot att delar av skogen ska avverkas. Man har också ansett att det blir för många lägenheter och för höga hus i området samtidigt som trafiken ökar.
Proteststormen har fått byggchef Sabina Talavanic att göra justeringar i detaljplanen. I den reviderade plan som häromveckan presenterades för kommunstyrelsen hade ett 20-tal bostäder plockats bort och mer utrymme lämnats mellan husen.
"En skrivbordsprodukt"
Men det verkar inte ha tystat de upprörda rösterna. Simon Andersson är en av många kritiska på Bergsgatan där kommunen planerar att en av tillfartsvägarna till de nya husen ska gå.
Jag förstår inte varför man överhuvudtaget måste ha en tillfartsväg åt det här hållet.
Utav den befintliga gatan ska en del göras om till gång- och cykelväg, vilket innebär att utrymmet för biltrafik kommer att bli betydligt mindre än idag. De intilliggande tomterna gör det också omöjligt att bredda vägen.
– Det här måste vara en skrivbordsprodukt. De kan omöjligt ha varit här och tittat, menar Simon Andersson. Jag förstår inte varför man överhuvudtaget måste ha en tillfartsväg åt det här hållet.
"Man måste ta hänsyn!"
Simon Andersson och hans grannar på Bergsgatan oroar sig för olycksrisken om trafiken i framtiden ökar samtidigt som boende ska backa ut från sina uppfarter. De ställer sig också frågande till hur räddningstjänsten ska kunna ta sig fram på gatan om den blir ännu smalare än den är idag.
Simon betonar samtidigt att han inte är emot att det byggs fler hus i centrala Vårgårda.
– Men det finns ju fler områden som är stationsnära. Det här är inte det enda området. Om man ska bygga här måste man ta hänsyn till trafiksituationen och ta ansvar för den!
Trots att flera samrådsmöten har hållits anser varken Simon Andersson eller de andra boende som AT träffar att kommunen har tagit någon hänsyn till deras åsikter. Särskilt inte till de synpunkter som rör trafiken. Ett 20-tal färre bostäder är dessutom ingenting, anser de. Skogen kommer ändå att exploateras och djurarter hotas.
Anser sig följa föreskrifterna
Sabina Talavanic försvarar sig med att man har anlitat externa experter på trafikfrågor som har gett tummen upp till vägarna i detaljplanen.
Vi vill ha en gata där man ska köra på de gåendes villkor.
– Vi går på deras bedömning och de säger att Trafikverkets föreskrifter för gator och vägar uppfylls. Vi är dessutom inte riktigt klara med planen än. Vi kommer kanske att ha mötesplatser längs Bergsgatan där bilar kan möts. Vi jobbar vidare med det här nu.
Förstår du de boendes oro över den framtida trafiksituationen?
– Absolut! Men vi vill ha en gata där man ska köra på de gåendes villkor. Alltså max 30 kilometer i timmen. Det blir inget förbud mot genomfartstrafik, men vi kommer att försvåra så att man inte vill köra där om man inte har ett mål i området.
Omöjligt att göra alla nöjda
Talavanic anser inte att det har varit fler protester på Hallaberget än vad som är vanligt när ett nytt bostadsområde planeras. Hon menar också att det är omöjligt att göra alla nöjda.
– Man har svårt att acceptera förändringar. Men vi lever i ett föränderligt samhälle och bor man i ett tättbebyggt område får man vara beredd på det.
– Jag vill samtidigt säga att vi är väldigt tacksamma för alla de förslag vi har fått in. Tack vare det har planen ändrats och blivit bättre.
LÄS MER:Nytt samråd om Hallaberget