Rymlig laddhybrid med en sportig touch

Nya Ford Kuga har vuxit och bjuder på generösa innerutrymmen. Den har lite större batteri än flera andra laddhybrider, med en räckvidd på upp till 5,6 mil på ren eldrift. Men vill man ha sportfjädring i en familjesuv?

ANNONS
|

LÄS MER:Man ska ha husvagn – eller husbil?

Grillen för tankarna till Aston Martin, men trots Kugas sportiga ambitioner slutar likheterna med den brittiska sportbilstillverkaren där. Den tredje generationen Kuga lanserades för ett år sedan och bland nyheterna finner vi bland annat elektrifiering i tre olika nivåer. Kuga erbjuds som mildhybrid, vanlig hybrid och laddhybrid. Vi provkör den sistnämnda.

Kuga har gott om konkurrenter, däribland Volvo XC60, Volkswagen Tiguan och Toyota RAV4 som också finns som laddhybrider. Dessa känns mer premium, men kostar också mer.

Det som utmärker Fords bidrag är tyst kupé, tack vare noise cancelling-teknik, och generösa utrymmen – den här generationen har vuxit nästan tio centimeter på längden och fem centimeter på bredden. Vår bil är utrustad med sportfjädring, och prioriterar man komfort kan det vara värt att provköra en bil med standardchassi också innan man bestämmer sig. Den något sportigare fjädringen gör förvisso att bilen inte kränger så mycket i sidled men gör å andra sidan att ojämnheter och vägskarvar blir mer kännbara.

ANNONS

LÄS MER:15 nya vätgasmackar i Sverige

Eftersom alla laddhybrider har efterkonverterad eldrift har biltillverkarna stuvat in batteri och elmotor där det finns plats – med varierat resultat. Några kanske minns att Mercedes hade en uppstickande låda mitt i bagageutrymmet på sina tidiga laddhybrider. Det var allt annat än praktiskt. I Kugas fall har det endast försvunnit några liter i bagageutrymmet och eftersom baksätet är skjutbart finns det ändå gott om lastplats.

Kuga har lite större batteri (14,4 kWh) än flera andra laddhybrider och kommer officiellt 5,6 mil på ren eldrift. I ett räckviddstest av laddhybridbilar genomfört av biltidningen Teknikens Värld i april i år kom Kuga längre än så – vilket är ovanligt. Även om jag själv inte lyckas med den bedriften noterar jag att Kuga kör en hel del på el även efter det att batteriet har laddat ur – förmodligen finns det mer reserver än Ford redovisar på skärmen. Det kan man se som en bonus, även om jag personligen hade föredragit en mer exakt redovisning. Den klår dock inte laddhybridmästaren Toyota RAV4 som kommer upp till 7,5 mil på en laddning.

LÄS MER:Mycket kärlek i ett litet rullande hem

Nybilspriset på laddhybrider är högre än för rena fossilbilar. Men de är också berättigade till miljöbonus och lägre skatt. I Kugas fall blir miljöbonusen drygt 26 000 kronor. Fordonsskatten blir ungefär 25 000 kronor lägre på tre år jämfört med bensinvarianten på 190 hästar, som har en förhöjd malusskatt det första tre åren. Om du kan ladda bilen hemma och på jobbet – och klarar av dagens pendling på el – kan du även minska dina bränslekostnader med minst 15 000 kronor per år (om du pendlar cirka sex mil på el per dag).

Räknar man på det viset har man inom tre år kompenserat för prisskillnaden för en vanlig Kuga. Men bor du i lägenhet utan möjlighet att ladda är risken stor att du får släpa runt på cirka 300 kilo batteri helt i onödan – då är en mildhybrid eller vanlig hybrid som laddar sig själv ett bättre val.

LÄS MER:Bästsäljare på el – inget för långfärden

FORD KUGA ST-LINE X 2,5 PHEV

Grundpris: Från 453 200 kronor (innan miljöbonus).

Testbil: 515 100 kronor (minus 26 344 kronor i miljöbilsbonus).

Förbrukning: 0,14 viktad förbrukning. 0,65 liter/mil på enbart bensin. (WLTP).

Endast elförbrukning: 1,68 kWh/ mil (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 32 g/km (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 7,7 mg/km.

Räckvidd på el: 5,6 mil (WLTP).

Motor: Fyrcylindrig bensinmotor på 2,5 liter med turbo + synkron elmotor.

Systemeffekt: 225 hästkrafter. (Bensinmotor 154 hk + elmotor 110 hk).

Max vridmoment: Finns ingen uppgift.

Kraftöverföring: CVT steglös växellåda, framhjulsdriven.

Batteri: Litiumjon, 14,4 kWh 48-volt.

Räckvidd: 5,5 mil enligt WLTP.

10–100 procent (3,6 kW): 3 timmar 30 minuter.

10–100 procent (1,8 kW/vägguttag): 6 timmar.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 1 890 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,62/1,88/1,66 meter.

Bagageutrymme: 581–1 481 liter.

0–100 km/tim: 9,2 sekunder.

Toppfart: 200 km/tim.

OMDÖMEN

Motor/växellåda +++ (3/5)

Atkinsonmotor. Som laddhybrid kommer Kuga med steglös CVT-låda. Den är helt okej, men det tar ett tag innan den reagerar vid gaspådrag. Ickeladdhybriderna har en åttastegad automatlåda. Bra balans och övergång mellan el- och bensindrift.

Ekonomi +++ (3/5)

Kuga laddhybriden kostar 70 000–100 000 kronor mer än sin bensinmotsvarighet. Privatleasing börjar på 4 900 kronor per månad för 1 000 mil per år. Förmånsvärde 1 800 kronor. Fords laddboxar är dyra jämför med andra leverantörer.

Miljö +++ (4/5)

Bilen kör förhållandevis mycket på el även när batteriet är urladdat. Kör man däremot bara på bensin får man släpa runt på onödig extravikt.

Köregenskaper +++ (3/5)

Bra viktad styrning. Kuga erbjuds enbart med framhjulsdrift i laddhybridutförande. Den strama fjädringen ger bra vridstyvhet för en sådan här tung och förhöjd bil.

Säkerhet +++++ (5/5)

Fem i betyg av Euro NCAP. Filhållning, backkamera, autobroms samt sensorer fram och bak är standard i grundutförandet. Vill man ha extra säkerhetsutrustning som döda vinkeln-varnare och adaptiv farthållare får man välja förarassistanspaketet för 11 500 kronor.

Helhet +++ (4/5)

En tyst och rymlig familjesuv som kör mycket på el. Det sportigare valet som placerar sig någonstans i mitten mellan premium och icke-premium. För längre räckvidd är RAV4 bättre, för mer karisma, välj Citroën C4 och för mer premium Volvo XC60 eller Volkswagen Tiguan.

ANNONS