Starkt kvartal för Stampen Media – och Alingsås Tidning

Nyheter Stampen Media ökade vinsten och passerade milstolpen 100 000 digitala prenumeranter under årets andra kvartal. Vd Johan Hansson säger att bolaget det senaste året etablerat sig på en ny, högre nivå.
– Den stora bestående effekten av pandemin är att fler och fler har upptäckt värdet av både lokal och nationell kvalitetsjournalistik, säger han.

ANNONS
|

Under årets andra kvartal ökade Stampen Media (som bland annat äger Alingsås Tidning och AlingsåsKuriren) omsättningen till 354 miljoner kronor, en ökning med 13 procent mot motsvarande period ifjol.

Annonsintäkterna var 101 miljoner kronor, en ökning med 17 procent. Prenumerationsintäkterna steg med sju procent till 170 miljoner kronor.

Sett till enskilda titlar så är Alingsås Tidning den tidning som haft bäst tillväxt när det gäller upplagevolym med 10,2 procent jämfört med motsvarande period ifjol. Även Strömstad och stora titlar som G-P och Hallands-Posten visar på väldigt god tillväxt.

– Fantastiskt kul utveckling. Det visar att folk gillar det vi gör. Framför allt är den digitala tillväxten väldigt stimulerande, säger Claes Svensson, ansvarig utgivare för Alingsås Tidning.

ANNONS

Stampens vd Johan Hansson ser många glädjeämnen i rapporten.

– Som helhet finns det mycket att glädjas åt i det här kvartalsresultatet. Dels tycker jag det är fantastiskt roligt att vi nu har passerat 100 000 digitala prenumeranter och fortsätter att växa.

– Det är också väldigt roligt att vi gör satsningar på det redaktionella med ökad utgivningsfrekvens för Kungsbacka-Posten och Mölndals-Posten. Det tror jag vi är ganska ensamma om i branschen just nu.

Rörelseresultatet för andra kvartalet landade på 19 miljoner kronor, en ökning med 13 miljoner kronor mot samma period 2020.

– Sedan ska man vara medveten om att vi möter lite snällare jämförelsetal, eftersom andra kvartalet förra året var det hårdast coronadrabbade. Men även rensat för det är det ett väldigt fint resultat, säger Johan Hansson.

Under kvartalet har Stampen Media tagit en omstruktureringskostnad på 14 miljoner för nedstängningen av annonsbolaget Wallstreet Media. Detta är en följd av att Wallstreet tappar kontraktet med Västtrafik från och med 1 januari 2022.

– Det är tråkigt att vi har behövt göra detta, men då vi förlorade vårt största avtal med Västtrafik så ser vi inga möjligheter att fortsätta bedriva den verksamheten. Det är en engångskostnad som kommer ha en positiv påverkan på resultatet framöver då vi haft rätt stora förluster på Wallstreet. Det är den delen av vår verksamhet som har drabbats absolut hårdast av pandemin.

Under coronapandemin har allt fler vänt sig till traditionella nyhetsmedier, som slagit besöksrekord efter besöksrekord på sina nyhetssajter. Johan Hansson tror att pandemieffekten kommer bestå.

– Den stora bestående effekten av pandemin är att fler och fler har upptäckt värdet av både lokal och nationell kvalitetsjournalistik, och värdet av trovärdiga nyhetskällor. Det tror och hoppas jag kommer bestå även när pandemin är över.

Även Stampens moderbolag, norska Polaris Media, har ett starkt kvartal bakom sig. Omsättningen ökade med nio procent till 917 miljoner norska kronor. Rörelseresultatet landade på 112 miljoner norska kronor, en ökning med 27 procent.

Kvartalet markerade även slutet på en 95-årig era då familjen Hjörne sålde sina sista aktier i Stampen Media till Polaris Media.

ANNONS