Dålig tajming för bekväm men trång elbil

Mercedes billigaste elbil kostar 454 900 kronor efter miljöbonus. Modellen bygger på den storsäljande modellen GLA. Inredningens kvalitetskänsla är hög men elbilskonverteringen gör den både trängre och dyrare – dessutom matchar den inte konkurrenterna teknikmässigt.

ANNONS

Den lilla kompaktsuven EQA som lanserades tidigare i år är den tredje modellen i Mercedes EQ-familj. Först ut var den lyxiga suven EQC, som följdes upp av familjebussen EQV. Och under hösten kommer även en suv som heter EQB. Gemensamt är att de bygger på befintliga fossilbilsplattformar.

Efterhandskonstruktioner innebär vissa eftergifter eftersom bilen inte utvecklats speciellt för eldrift, och tekniskt är modellerna redan omsprungna av konkurrenter från Volkswagenkoncernen, Kia och Hyundai.

EQA är, som den sista bokstaven antyder, en elbil baserad på A-klassen. Med bensin- eller dieselmotor känner vi den som GLA och modellerna är slående lika, bortsett från elbilsmasken i grillen och de långa, horisontella ljussignaturerna som finns både i fronten och i aktern. Interiören är minst lika påkostad som i GLA. Här finns Mercedes högupplösta infotainmentsystem MBUX som går att manövrera på fyra olika sätt – via röststyrning, tryckknappar på ratten, med vredet nere i mittkonsolen eller genom att trycka direkt på pekskärmen.

ANNONS

EQA erbjuds med ett batterialternativ på 66,5 kilowattimmar och bilen finns med tre olika motorkonfigurationer. Den framhjulsdrivna instegsmodellen 250, som vi kör, har 190 hästkrafter och en räckvidd på upp till 42,6 mil vid fulladdat batteri. Laddtiden från 10 till 80 procent är 30 minuter. Laddhastigheten på 100 kW är varken snabb eller premium om man jämför med konkurrenter som Volkswagen ID.4, Hyundai Ioniq 5 eller Kia EV6. De koreanska elbilarna laddar med över 200 kW.

Instegsmodellen är framhjulsdriven. Går man upp till EQA 300 eller 350 får man dubbla elmotorer, fyrhjulsdrift och mer hästkrafter. Dragkrok finns men dragvikten är blott 750 kilo för den framhjulsdrivna bilen.

Den fossildrivna bilen GLA är ganska rymlig, men efterkonverteringen till eldrift gör att EQA får offra utrymme. Batteriet tar plats från golvet i baksätet, vilket gör att man som vuxen upplever att man sitter med knäna "vid öronen" på grund av den låga sitthöjden. Men även en del av bagageutrymmet har offrats och dessutom saknas en frunk, bagageutrymme under motorhuven, som många elbilar har.

Körmässigt är EQA en tyst och bekväm bil med högre kvalitetskänsla interiört än konkurrenterna. Men kompromisserna kostar för mycket och tajmingen gör att den känns föråldrad. Har man väntat tills nu på en el-Mercedes gör man klokt i att hålla ut lite till. Mercedes lanserade nyligen flaggskeppsmodellen EQS som är först ut på den nyutvecklade elbilsplattformen och som kommer ligga till grund för den eldrivna E-klassen (EQE) och två suvar. Dessa kommer att ha ett mer avancerat 800-volts system vilket innebär snabbare laddkapacitet i paritet med konkurrenterna och en mer avancerad batteriteknik. Och ja, tack vare den nya plattformen kommer man även att utnyttja inneutrymmena mer effektivt.

MERCEDES EQA 250

Grundpris: 524 900 kronor (minus 70 000 kronor i miljöbilsbonus).

Förbrukning: 1,9 kWh/mil.

Räckvidd på el: 42,4 mil (WLTP).

Motor: Asynkron elmotor.

Max effekt: 190 hästkrafter.

Max vridmoment: 375 Nm.

Kraftöverföring: Automatisk steglös, framhjulsdrift.

Batteri: Litiumjon, 66,5 kWh (420 V)

Laddning 10–100 procent (11 kW): 5 timmar och 39 minuter.

Laddning 10–80 procent (100 kW): 30 minuter.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 2 089 kg.

Dragkrok/dragvikt: Ja/750 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,46/1,83/1,62 meter.

Bagageutrymme: 340 liter.

0–100 km/tim: 8,9 sekunder.

Toppfart: 160 km/tim.

OMDÖMEN

Motor/växellåda +++ (3/5)

190 hästkrafter räcker gott, men i kombination med extravikten från batterierna är bilen långt ifrån lika elbilsrapp som sina konkurrenter. Finns med starkare motoralternativ med dubbla elmotorer och 228 (564 900 kronor) respektive 292 hästkrafter (594 900 kronor) och fyrhjulsdrift.

Ekonomi +++ (3/5)

36 månaders privatleasing där 1 000 mil ingår kostar 5 795 kronor i månaden, vilket är dyrare än Hyundai Ioniq 5 och Audi Q4 e-tron. Med Mercedes laddavtal kan man ladda till förmånligare priser hos flera leverantörer och hos Ionity betalar man endast 3,10 kronor per kilowattimme.

Miljö +++++ 5/5

Effektiv eldrift. Värmepump kommer som standard vilket minskar räckviddstappet vintertid.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Bilen är smidig och tyst. För att kompensera för extravikten har man stramat åt fjädringen, vilket inte ger samma fluffiga premiumkänsla som Mercedes brukar leverera. Det finns ett adaptivt chassi som tillval – vilket känns onödigt att kosta på sig i denna typ av bil.

Säkerhet +++++ (5/5)

Högsta krocksäkerhetsbetyg av Euro NCAP. Dock ligger tillval som adaptiv farthållare i ett utrustningspaket som kostar närmare 30 000 kronor.

Helhet ++++ (4/5)

EQA har premiumkänsla i design och material, men elkonverteringen inkräktar på utrymmena i baksätet och bagageutrymmet. EQA flyttar inte fram positionerna rent tekniskt med denna modell och den nya generationens elbilar från Mercedes står redan i farstun.

ANNONS