Skön Polestar snålar med det elementära

En av marknadens härligaste elbilar har kommit i en billigare singelversion. Framhjulsdrift, färre hästkrafter och längre räckvidd gör detta till den bästa varianten. Men som skandinaviskt elbilsmärke missar man grovt - gör om, gör rätt!

ANNONS
|

LÄS MER:Volvos nya kaxigare elbil väcker habegär

Fram tills nu har Polestar 2 erbjudits i en fyrhjulsdriven version på 408 hästkrafter för 589 900 kronor. I dag har man plockat bort en motor. Det innebär lite mer förnuft och nästan samma känsla. Man känner självklart av att bilen nu driver på framhjulen i stället för på alla fyra och att accelerationen upp till 100 - som har ökat från 4,7 till 7,4 sekunder - nu är mer normalsnabb, inte blixtsnabb.

Men det som gör Polestar 2 till en av de mer kompletta bilarna är kvar: känslan. Chassibalansen är utmärkt. Det betyder att man känner sig mer som ett med bilen. Den inkluderande körupplevelsen kan beskrivas som raka motsatsen till hur det är att köra en buss.

ANNONS

Förarplatsen är omslutande och uppbyggd på ett sätt som ger sportbilsvibbar, där allting är nära föraren i stället för långt borta. Knappar, spakar, vred och lister är lite mer designade än i många andra bilar, där en knapp bara är en knapp och ett handtag bara är ett handtag – och materialen känns lika exklusiva mellan fingertopparna som de ser ut att vara. Fina att se på, fina att ta på. Lägg därtill bra infotainment med Googles programvara och uppdateringar över molnet.

LÄS MER:Tvättäkta körglädje med BMW:s nya elbil

Polestar 2 finns nu totalt i tre versioner. Efter den fyrhjulsdrivna, med 48 mils räckvidd, lanseras två singelversioner: Standard Range Single motor för 489 000 kronor med en räckvidd på 41-44 mil och Long Range Single Motor för 539 000 kronor med en räckvidd på 51-54 mil. Intervallet beror på vikt och utrustningsnivå.

Den senare modellen har alltså längre räckvidd till ett lägre pris än den fyrhjulsdrivna. En vinn-vinn-situation kan man tycka.

Men man är mer eller mindre tvungen att kryssa i pluspaketet för 45 000 kronor – eftersom det innehåller en värmepump – som gör att räckviddstappet om vintern blir mindre (det skiljer 10 procent). Utöver detta ger paketet även rattvärme och eluppvärmning för baksätespassagerarna som även det är uppskattade funktioner. Och en lyxig ljudanläggning från Harman Kardon, panoramaglastak, trådlös mobilladdning, tonade rutor, häftigare klädsel och kupébelysning. Ventilerade säten med nappalläder och så vidare.

Du vill förmodligen också ha adaptiv farthållare och döda vinkeln-varnare plus en rad andra assistanssystem – men då måste du lägga till Pilotpaketet för 40 000 kronor, och får då också mer avancerade led-strålkastare, 360-kamera med mera.

LÄS MER:Nya suven bäst på mycket – men inte allt

Visst kan man leva utan 408 hästkrafter – men inte utan värmepump. Det borde vara standard i Sverige, i synnerhet om man är ett varumärke som profilerar sig som skandinaviskt. Och att man inte får döda vinkeln-varnare år 2021 är snålt. Är detta verkligen en avknoppning av Volvo, där säkerheten går först? Förvisso ingår det också en massa andra goa saker i paketen, men eftersom Polestar inte ger oss möjligheten att plocka russinen ur kakan är man tvungen att betala 85 000 kronor för något som ska vara ett hygienkrav i varje modern elbil i dag.

POLESTAR 2 SINGLE MOTOR LONG RANGE

Grundpris: 539 000 kronor (minus 70 000 kronor i miljöbilsbonus).

Förbrukning: 1,84 kWh/mil (WLTP).

Räckvidd på el: 51,3 mil (WLTP).

Motor: En elmotor.

Max effekt: 231 hk.

Max vridmoment: 330 Nm.

Kraftöverföring: Automatisk steglös, framhjulsdriven.

Batteri (netto): Litiumjon, 75 kWh.

AC-laddning 0-100 procent (11 kW): 8 timmar.

Snabbladdning 10-80 procent (Max 150 kW): cirka 35 minuter.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 2 140 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,60/1,98/1,47 meter.

Bagageutrymme: 405-1 095 liter + 25 liter i frunken.

0–100 km/tim: 7,4 sekunder.

Toppfart: 160 km/tim.

Dragvikt: 1 500 kilo.

OMDÖMEN

Motor/växellåda ++++ (4/5)

Motor, bromsar och växellåda håller hög nivå. Single motor-versionerna har framhjulsdrift i stället för fyrhjulsdrift. Det högsta betyget går till dubbelmotor-versionen med 408 hästkrafter.

Ekonomi ++ (2/5)

Mer räckvidd till lägre pris är bra, men dåligt att elementära funktioner är inbakade i dyra paket. Gratis service i tre år. Nybilsgaranti endast två år. Treårig privatleasing (1 500 mil/år) kostar 4 941 kronor i månaden, lägger man till Pilotpaketet ökar det till 5 677 kronor.

Miljö ++++ (4/5)

Elbilar ger generellt ett högt betyg eftersom de inte släpper ut några lokala avgaser. Dock får elbilar med medelstort stor batteri inte högsta miljöbetyg.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Den framhjulsdrivna versionen har färre hästkrafter men köregenskaperna är bevarade – det är en engagerande körupplevelse. Men visst hade man kunnat önska sig snabbare snabbladdning – den tar 35 minuter.

Säkerhet ++++ (4/5)

Har krocktestas med högsta betyg av Euro NCAP - lägger man till Pilotpaketet får man ytterligare säkerhetsfunktioner. Att döda vinkeln-varnare är inbakat i ett paket för 40 000 kronor är konstigt, det borde vara standard på en så högprofilerad bil.

Helhet ++++ (4/5)

Härlig bil med engagerande köregenskaper och fina materialval. Gott om plats i baksätet men inte den mest rymliga familjebilen. På grund av att funktioner som behövs är inbakade i paket för 85 000 kronor blir bilen inte alls särskilt ”billig” längre.

LÄS MER:Brutal tysk design möter ljuvlig komfort

LÄS MER:Mycket bil för pengarna i upphöjd korean

LÄS MER:Dålig tajming för bekväm men trång elbil

LÄS MER:Franskt fokus på stil och finess

LÄS MER:Så länge håller elbilsbatteriet

LÄS MER:Enyaq med extra motor – mer för pengen

ANNONS