En charmig mjukis på el

Citroën satsar på komfort i sin knubbiga elsuv i golfstorlek. Efter miljöbonus kan du få en grundutrustad bil för ett i sammanhanget bra pris. Den officiella räckvidden är 36 mil. Vi kommer drygt hälften i vinterväglag.

ANNONS
|

LÄS MER:Tacksamt att vårda gammal Amazon

Samma kurva, samma hastighet – fast olika bilar. Att hoppa från den lågbyggda, tyska BMW 330e som jag just har testkört, till en hög fransk bil – i det här fallet Citroëns första elbil - är förstås ett stort steg. De olika filosofierna märks tydligt. Där den tyska bilen balanserar som ett vattenpass genom kurvan, bjuder ë-C4 på en åktur som påminner mer om åkattraktionen Flumeride på Liseberg.

De franska ingenjörerna har satsat allt på komfort. Det märks, från det att man landar i det mjuka förarsätet med den avslappnade körställningen som ger solstolsvibbar, till den mycket lätta styrningen. Fjädringen bidrar till en bekväm färd, men det man vinner i komfort förlorar man vanligen i vridstyvhet. Så är det också i detta fall.

ANNONS

Bilen har en snäll uppsyn och köregenskaperna verkar avväpnande mot stress. Elmotorn ger 136 hästkrafter och 100 kilometer i timmen nås på 9 sekunder. Det är inget under av effekt, men 136 elhästar känns ändå piggare än 136 bensinhästar.

LÄS MER:Mer hetta när VW kläs i spansk kostym

Här finns rattvärme, stolsvärme och induktionsladdare för mobilen. Däremot känns head up-displayen mest i vägen med sin uppstickande plastbricka och förvaringsfacket i mittkonsolen har en, för mina ögon, för stark belysning som inte går att dimma ner vid mörkerkörning.

Citroën erbjuder, till skillnad från många andra tillverkare, bara ett framhjulsdrivet alternativ med en batteristorlek på 50 kilowattimmar. Det räcker till 36 mils körning i taget. Så här års, i slask och vinterväder, kom vi bara 18 mil vid blandad körning. Att räckvidden sjunker på vintern är inget unikt för Citroën – kylan slår demokratiskt mot alla elbilar. Snabbladdningen från 10 till 80 procent går på en dryg halvtimme eftersom bilen klarar att ladda med 100 kilowatt.

Modellen känns rymlig för sin storlek, även om höjden i baksätet är lägre än i andra bilar i samma klass.

Bland konkurrenterna finns koncernkusinerna, vilka erbjuder samma prestanda, laddningshastighet och snarlik prislapp. Men Citroën drar det längsta strået beträffande räckvidd och kommer mellan två och tre mil längre. Opel Mokka-e känns mest spartansk i gänget, Peugeot e2008 har vassare köregenskaper och bättre väghållning och DS3 Crossback är det lyxigare designvalet.

LÄS MER:Skön Polestar snålar med det elementära

Citroën ë-C4 lämpar sig bra för ett liv i staden och för lagom långa utflykter. Vill man ha en elbil som kommer längre har bland annat Volkswagen och Hyundai alternativ. ID.3 erbjuds i tre batteristorlekar. Versionen med det mellersta batteriet kostar 452 900 kronor och kommer 41,5 mil enligt den officiella mätcykeln. Hyundai Kona Electric erbjuds i två batteristorlekar med en räckvidd mellan 30 och 48 mil beroende på version. Prislappen börjar på 389 000 kronor för det lilla batteriet och 449 900 kronor för modellen med 64-kilowattsbatteri (priserna är innan bonus). Då har vi inte ens gått in på variationen i privatleasingpris. Det lönar sig verkligen att jämföra leasingerbjudandena med alla de kampanjpriser som florerar just nu.

LÄS MER:Laddhybriden – alltid klimatsmart?

CITROËN Ë-C4

Grundpris: 429 900 kronor (minus 70 000 kronor i miljöbilsbonus).

Privatleasing: 2 999 kronor/månad.

Förbrukning: 1,6 kWh/mil (WLTP).

Räckvidd på el: 35,7 mil (WLTP).

Motor: En elmotor.

Max effekt: 100 kW/ 137 hk.

Max vridmoment: 260 Nm.

Kraftöverföring: Automatisk steglös, framhjulsdriven.

Batteri (netto): Litiumjon, 50 kWh.

AC-laddning 0-100 procent (11 kW): 5 timmar. Eller 7 timmar vid 7 kW.

Snabbladdning 10-80 procent (max 100 kW): cirka 30 minuter eller 53 minuter med 50-kW-laddare.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 1 637 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,35/1,80/1,52 meter.

Bagageutrymme: 380-1 250 liter.

0–100 km/tim: 9,7 sekunder.

Toppfart: 150 km/tim.

Dragvikt: Dragkrok finns ej.

Omdömen

Motor/växellåda +++ (3/5)

Effekten på 136 hästkrafter ger en mjuk acceleration. Det finns ett enpedalsläge, ett så kallat B-läge. Det bromsar tyvärr inte ner till stillastående. C4 erbjuds även med bensin- och dieselmotorer.

Ekonomi ++++ (4/5)

I utrustningsnivån Shine, där man får det mesta i utrustningsväg, kostar bilen 389 900 kronor efter bonus eller 3 300 kronor i månaden för privatleasing med 1 000 mil/år. Treårig nybilsgaranti. Låg skatt och låga driftkostnader.

Miljö +++++ (5/5)

Elbilar får generellt höga betyg eftersom de inte släpper ut några lokala avgaser. Denna bil har ett mindre batteri, vilket leder till ett högre betyg än vad till exempel stora elsuvar får.

Köregenskaper +++ (3/5)

En mycket komfortabel och charmig bil med fjäderlätt styrning, där den senare skulle vinna på att ha lite mer känsla. Lämpar sig bäst för körning i godan ro, eftersom det känns som att man attackerar svängarna i 80 när mätaren visar 40.

Säkerhet ++++ (4/5)

Får inte högsta betyg (4 av 5) i krocktester av Euro NCAP eftersom bilen inte uppfyller de högsta kraven för säkerheten vid kollision med gångtrafikanter och för assistanssystem.

Helhet +++ (3/5)

En elbil för dig som vill sticka ut i mängden och som premierar charm och komfort framför vridstyvhet och vass styrning. Prisvärda utrustningspaket. Som elbil lämpar den sig bäst som hushållets andrabil eller för dig som inte reser så långt.

ANNONS