VW Taigo snarare trygg än sportig

Volkswagens senaste produkt är en liten suv med bra grundutrustning, goda köregenskaper och modern interiör. Men är ännu en liten suv verkligen vad världen längtat efter?

ANNONS
|

LÄS MER:En "brunbjörn" med fokus på säkerheten

Taigo vill, som många andra bilar, ha en sportig attityd. Och enligt Volkswagen är den även tänkt att locka till sig de mer “designmedvetna” köparna. Men jämfört med föregångaren Golf Country vandrar den på en alltför trygg stig. Country var en upphöjd Golf och äkta småsuv som lanserades i början av 1990-talet.

Den var tuff på riktigt och bjöd på färre “buzz words” från marknadsavdelningen och fler hasplåtar (som gör att du kan köra över vassa stenar), skyddsräcken (som gör att du kan köra emot saker), rejäla skärmkanter (som gör att det kan sprätta grus i hjulhusen utan att lacken skadas) och ett stort reservhjul på bakluckan (som kommer väl till pass om det vill sig illa).

ANNONS

LÄS MER:En positiv överraskning – men packa lätt

Dagens suvar må ha blivit urbaniserade och rullar mer “on road” än “off road”. “Sportighet” används numera i vidare bemärkelse. Taigo blir dock inte sportigare än 150 framhjulsdrivna hästar. Den inom Volkswagengruppen välkända fyrcylindriga 1,5- litersmotorn passar dock riktigt bra i biltypen. Och tack vare cylinderavstängning (där motorn drivs av två cylindrar) är den bara marginellt törstigare än det trecylindriga motoralternativet på 110 hästar.

Prislappen skiljer 17 000 kronor mellan 150 TSI och 110 TSI, vilket torde göra valet enkelt. Har du inget emot att jobba hårt vid varje omkörning räcker kanske den trecylindriga motorn? Men den större är bekvämare (dock lite ljudligare och råare). Och det är som sagt ingen större skillnad i pris och förbrukning.

Taigo har fräcka detaljer och den går att få med ett svart kontrastfärgat tak. Lastbågar är standard och det är även den markanta ljuslisten som löper i fronten och på aktern. Invändigt syns en rutig klädsel som flörtar lite med den klassiska GTI-klädseln.

LÄS MER:Skön laddhybrid – men kort färd på el

Taigo riktar sig till dem som inte behöver plats för många barn och stor packning. Lastutrymmet är bra för bilens storlek och även baksätet är rimligt rymligt. På insidan är det modernt med välfungerande pekskärmar och trådlös mobilladdning. En sak som kan vara bra att veta är att navigationen är ett tillval (från 9 100 kronor) - det går bra att spegla navigationen med din telefon. Grundutrustningen är generös, men det krävs tillval för att få nyckellös start, automatisk AC och backkamera.

I segmentet finns många konkurrenter - med eller utan coupésilhuett och med eller utan hybriddrift. Närmast besläktade är Volkswagensyskonen T-Roc och T-Cross - där den första är lite rymligare men också 50 000 kronor dyrare och den sistnämnda cirka 15 000 kronor billigare men även mindre.

Nylanserade Hyundai Bayon är till exempel inte alls lika fin att köra men billigare. Och Toyota Yaris Cross erbjuder fyrhjulsdrift och ett mer flexibelt tredelat baksäte. Sedan finns de äldre kombattanterna som Seat Arona, Kia Stonic, Nissan Juke, Ford Puma och Renault Captur också. Men ingen är lika tuff som Golf Country - när kommer en Country edition av den?

LÄS MER:Hundra år i bilisternas tjänst

VW TAIGO 1,5 TSI R-LINE

Grundpris: 282 900 kronor.

Förbrukning: 0,62 liter bensin/mil (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 140 g/km (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 21,8 mg/km (WLTP).

Motor: 1,5-liters fyrcylindrig bensin.

Kraftöverföring: sjuväxlad dubbelkoppling, framhjulsdriven.

Skatt: 5 960 kronor (efter tre år cirka 976 kronor).

Max effekt: 150 hästkrafter.

Max vridmoment: 250 Nm vid 1 500–3 500 varv/min.

Tjänstevikt: 1 329 kilo.

Släpvagnsvikt: 1 200 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,26/1,75/1,51 meter.

Bagageutrymme: 438–1 222 liter.

Acceleration 0-100 km/t: 8,3 sekunder.

Toppfart: 212 km/tim.

OMDÖMEN

Motor/växellåda ++++ (4 av 5)

Den fyrcylindriga motorn svarar upp bättre än den trecylindriga och behöver inte kugga ner lika ofta för att hitta kraft till omkörningar. Dock har den lite rått motorljud som kunde ha varit bättre isolerat. Den trecylindriga motorn låter mjukare men känns för klen. Trevligt med växelpaddlar på ratten.

Ekonomi +++ (3 av 5)

Treårig privatleasing (1 000 mil) från 3 395 kronor per månad för den mindre motorn, + 300 kronor för den starkare motorn. Påslaget för den större motorn är 17 000 kronor.

Miljö +++ (3 av 5)

Taigo erbjuds inte med några hybridmotorer.

Köregenskaper ++++ (4 av 5)

Trygga köregenskaper. Det är lätt att hitta en bekväm förarposition. Välfungerande assistanssystem som bland annat håller bilen i mitten av filen på ett smidigt sätt. Fin och pålitlig styrning, som dock blir lite vag av vinterdäcken.

Säkerhet ++++ (4 av 5)

Hög säkerhetsutrustning som standard. Men har ännu inte testats av Euro NCAP (därför får den en fyra i betyg). Mycket ska till för att Taigo inte ska prestera lika bra som de andra modellerna inom koncernen.

Helhet ++++ (4 av 5)

Att kalla Taigo för en sportig designcrossover är att ta i. Den är inte det mest passionerade bilvalet men summan av interiördesign, utrymmen och köregenskaper gör den ändå till en klassisk Volkswagenprodukt - förnuftig och bra utan att sätta hjärtan i brand.

ANNONS