Första elbilen från Xpeng – en besvikelse

De kinesiska elbilsmärkena sveper in över Europa. Xpeng profilerar sig som ett premiummärke med höga tekniska ambitioner, och till skillnad från MG tänker man inte konkurrera med låga priser. Men P5, som den svenska lanseringsmodellen heter, når inte ända fram.

ANNONS
|

LÄS MER:Världens dyraste bil har sålts – för 1,4 miljarder

Det här är det kinesiska elbilsmärket som marknadsför sig med bilder på flygande bilar, egenutvecklad autopilot och möjligheten att förvandla kupén till en biosalong med projektorduk som fälls ner från taket.

Det första svenska skyltfönstret ligger i ett köpcentrum i Stockholm, bara några meter ifrån Teslas showroom. I butiken får vi en introduktion av sedanmodellen P5, som är rymligare än Tesla Model 3.

Den stora pekskärmen är utformad på samma sätt som i Tesla. Man aktiverar autopiloten genom att dra ner rattväxeln två gånger, som i en Tesla. Stolarna påminner om dem i – Tesla. Grafiken och typsnittet i Xpengs programvara är dessutom misstänkt likt dem i Teslas och Apples produkter. Så här långt känns det som att andra techprodukter har agerat krokimodeller.

ANNONS

Den yttre designen har däremot sin egen karaktär, där strålkastarna i fronten formar ett X, som i Xpeng.

Man marknadsför självkörningsfunktionerna stenhårt. I Kina är bilarna utrustade med ljusradar och en mer avancerad mjukvara för självkörning. Men filhållningen och den adaptiva farthållaren hanterar knappt vanlig motorvägskörning trots alla kameror och sensorer.

Man har gjort det enkelt för köparna. Bilen är välutrustad i grunden och det finns endast ett tillvalspaket. Det innehåller ett udda val av finesser: bättre ljudanläggning, 18-tumshjul och en skyddskåpa i motorrummet.

Klädseln har sydda sömmar, men det ”veganska” lädret upplevs plastigare än många andra imitationer och instrumentpanelen är klädd i träimitationen plastved. Teslas interiör känns mer påkostad.

För att vara ett premiummärke saknas givna attribut som elbaklucka, fällbart baksäte, möjligheten att montera dragkrok och att kunna justera ratten framåt och bakåt. Bilen är utformad för folk med väldigt korta ben eller väldigt långa armar.

LÄS MER:Billigaste sjusitsiga familjebilen du kan köpa just nu

De tekniska specifikationerna påminner om en elbil av förra generationen. Snabbladdningen är på 70 kilowatt, vilket innebär att batteripaketet på 66 kilowattimmar tar 36 minuter att ladda från 30 till 80 procent. Tillverkarna brukar ange laddtiden från 10 till 80 procent, men den siffran hade troligen inte sett lika attraktiv ut.

Räckvidden på 465 kilometer är skaplig och här finns luftvärmepump. Men långsam snabbladdning, ingen möjlighet att planera laddstopp i navigationen och ingen förvärmning av batteriet under färd – allt det avskräcker från långresor.

Körupplevelsen är Teslas raka motsats. Xpeng har satsat allt på komfort och mer avslappnad prestanda. P5 är både bekväm och tyst. Men för 550 000 kronor förväntar man sig mer. Exempelvis kostar P5 50 000 kronor mer än den billigaste Polestar 2-modellen.

Prissättningen är just nu det som känns mest premium med hela bilen, och det är synd att man skickar P5 som ambassadör, när suven G9 som kommer nästa år verkar vassare på precis allt.

LÄS MER:Turbo – en kraftfull historia

LÄS MER:Laddhybrid i jakt på Opels nya identitet

ANNONS