Cupra Born tuffar till sig

Nu kommer Volkswagens spanska kusin Cupra Born i en version med ännu mera elektrisk spänning. Baserad på MEB-plattformen får Eboost-modellen 231 hästar, som alla trängs i aktern och sätter fart på bakhjulen.

ANNONS
|

Cupra Born lanserades förra året och är märkets första helt elektriska bil. Fast tekniskt känns det mesta igen från Volkswagen ID.3, som är byggd på samma plattform och som dessutom tillverkas i samma fabrik i tyska Zwickau. Så mycket spanskt är det med andra ord inte under skalet.

Men nu kommer alltså bilen i en lite vassare version med 231 raska hästar och får då tilläggsbeteckningen Eboost.

Fortfarande bakhjulsdriven

Bilen är dock fortfarande bakhjulsdriven och har också motorn där bak. Kanske låter det lite gammalmodigt och det påminner ju om den gamla VW-Baggen med så kallad svansmotor, men här är viktfördelningen helt annorlunda, liksom den assisterande tekniken. Så köregenskaperna är inte alls lika lömska som de var hos den klassiska Baggen, snarare riktigt spänstiga. Och ärliga.

ANNONS

MEB-plattformen finns i en fyrhjulsdriven version, men den verkar inte vara aktuell för Cupra Born. I alla fall inte än.

Det som skiljer mest på insidan är de sportigare stolarna, som även döljer start- och stoppfunktionen (när du sätter ner ändan startar motorn), en annorlunda instrumentpanel, större mittkonsol och kopparfärgad dekor. Det sistnämnda följer med oavsett valet av färg på klädseln.

Jag blir inte riktigt överens med svepreglagen på pekskärmen och inte heller med touchknapparna i ratten. De sistnämnda är för lätta att komma åt av misstag.

Betydligt tuffare

Utrymmet i baksätet är överraskande generöst trots de kompakta yttermåtten. Och fast modellen är bakhjulsdriven störs inte benutrymmet bak av någon kardantunnel eftersom även motorn sitter där bak, under bagagerumsgolvet.

På utsidan ser Cupra Born Eboost betydligt tuffare ut än sin lite småsöta VW-kusin, med större luftintag fram och baklyktor som knyts samman med lysdioder i en rand tvärs över bakluckan. Plus en spoiler högst upp i rumpan och en diffusor längst ner.

Tar man fram måttstocken är måtten desamma, sånär som på ett par centimeter mer på längden i detta fallet. Och så har spanjorerna sänkt chassiet 15 millimeter för att betona sportigheten.

Modellen har även försetts med större bromsskivor än vad ID.3 har, ifall de spanska rytmerna skulle bli alltför eldiga.

Batteriet i testbilen har en kapacitet på 58 kilowattimmar och ska räcka till drygt 40 mils körning. Fast jag lyckades aldrig få ihop till mer än 31 mil, trots att instrumenten visade att batteriet var laddat till 100 procent och att yttertemperaturen låg på 25 grader.

Det finns ett större batteri på 77 kilowattimmar, som ska klara av att ta bilen 54 mil innan det är dags att ladda på nytt, med då stiger priset på bilen med nästan 40 000 kronor. Då ingår också en snabbare laddare på 135 kilowatt. Jag tror att merkostnaden lönar sig den dag det är dags att byta bil. Med det stora batteriet blir Cupra Born helt enkelt mera attraktiv i begagnatledet.

CUPRA BORN EBOOST

Grundpris: 469 900 kronor (minus miljöbonus).

Förbrukning: 1,65 kWh/mil (WLTP).

Räckvidd på el: 400 km (WLTP).

CO2: 0 g/km (WLTP).

NOx: 0 mg/km (WLTP).

Motor: Synkron elmotor bak.

Kraftöverföring: 1-växlad, bakhjulsdriven.

Batteri: Litiumjon 58 kWh.

Laddtid 100 procent: (11 kW) ca 6 timmar, 15 minuter.

Laddtid 10–80 procent: (120 kW) ca 35 min.

Skatt: 360 kronor/år.

Max systemeffekt: 231 hästkrafter.

Max vridmoment: 310 Nm.

Tjänstevikt: 1 914 kilo.

Släpvagnsvikt: 0 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,32/1,81/1,54 meter.

Bagageutrymme: 385–1 267 liter.

Acceleration 0–100 km/t: 6,6 sekunder.

Toppfart: 160 km/tim.

OMDÖMEN

Motor/växellåda ++++ (4 av 5)

Elmotor på 231 hästkrafter mellan de drivande bakhjulen. En växel. Bra acceleration, men högsta hastigheten är begränsad till 160 kilometer i timmen. Fast det är ju inte många ställen i Europa där du får köra så fort.

Ekonomi +++ (3 av 5)

70 000 kronor i miljöbonus kanske är en ringa tröst när bilen kostar nästan en halv miljon. Låg skatt men Cupra-namnet kanske inte lockar lika bra på andrahandsmarknaden som kusinen från VW. Välj det större batteriet. Har man ett bra elavtal och kan ladda hemma blir den i alla fall rätt billig i drift.

Miljö +++++ (5 av 5)

Nollutsläpp. Svenska VW erbjuder abonnemang med grön el. Bra räckvidd om man kör smart och den är snäll mot miljön om man mestadels laddar hemma.

Köregenskaper +++ (3 av 5)

Stramare chassisättning än hos kusinen VW ID.3 och ger ett lite sportigt men dock förutsägbart uppträdande. Jättehjulen ger en något stötig gång på dåliga vägar.

Säkerhet +++++ (5 av 5)

Fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest men det får ju snart alla nya bilar. Hög säkerhetsutrustning redan i standardutförandet.

Helhet ++++ (4 av 5)

Dyr, som alla elbilar, men ger ändå lite mer valuta för pengarna än flera av konkurrenterna i den här elektrifierade storleksklassen. Står sig sannolikt inte lika bra i värde som VW-kusinen.

LÄS MER:Bosse Johannesson i Alingsås renoverar en Volvo-lastbil från 1929

LÄS MER:Turbo – en kraftfull historia

LÄS MER:Laddhybrid i jakt på Opels nya identitet

ANNONS