Viktigt med Lights in Alingsås när allt annat är mörkt

Lights in Alingsås närmar sig. I alla sammanhang talas det om energibesparingar. Inte konstigt att personer på sociala medier ifrågasätter arrangemanget.

ANNONS
|

Jag tillhör dem som anser att Lights är mer nödvändigt än någonsin. Vi går mot de mörkaste och dystraste tiderna i mannaminne. Experter varnar för brist på el, vatten, mat och pengar. Vad vi verkligen behöver är ljus i tillvaron. Alingsås Energi om några är experter på energieffektiv belysning, så de bör kunna ordna energisnåla LED-armaturer med senaste belysningstekniken eller liknande. Och så kan man släcka belysningen några timmar tidigare än vanligt. Lights betyder mycket för stadens handel och olika näringsverksamheter

Man ska inte vara rädd för att ta nya vägar i livet. Trafikverket och Alingsås kommun har hjälpt mig på vägen, i alla fall hur jag ska ta mig till och från jobbet!

ANNONS

Ombyggnationerna av underfarten vid viadukten på väg 180 vid Götaplan och vid korsningen Stråhles allé och Göteborgsvägen (där Alingsås Tidning håller till) har begränsat framkomligheten väsentligt. Det är olyckligt att båda projekten pågår samtidigt. Trafikverkets jobb vid tunneln på 180:an har visat sig mycket besvärligare än de trodde från början. Jag har full förståelse för att man inte kan äventyra säkerheten, så att det föreligger risk för tågtrafiken som körs på Västra stambanan ovanför vägen. Men visst har arbetet tagit orimligt lång tid och jag förstår irritationen hos de många som undrar när det ska bli klart.

Köerna i stan var långa redan innan ombyggnationerna drogs i gång. Nu korkar trafiken igen både vid 180:an och Stråhles allé. Tidvis är det gigantiskt långa köer, som rör sig i snigelfart och inträffar en trafikolycka/incident blir det totalstopp.

Vi som bor centralt ska helst använda cykel. Jag har hittat en ny väg till jobbet, ”Hitta rätt”, som är min egen variant på populära ”Hitta ut”. I stället för att cykla längs Lillån förbi Estrad och järnvägsstationen trampar jag på i motsatt riktning mot Stampens kvarn, svänger upp på Mjölnaregatan och fortsätter längs Järnvägsgatan. Svänger in på Bangatan förbi McDonalds och tar övergångsstället över Stråhles allé, så att jag kommer ”bakvägen” till AT.

Vi får räkna med att det är bökigt i trafiken ytterligare några månader innan det blir bättre, för det blir det. Nyckelorden är tålamod, mer tålamod och ännu mer tålamod.

Apropå vägval i livet har jag bytt yrkesinriktning några gånger. Efter att ha jobbat som samhällsplanerare utbildade jag mig till journalist och fick anställning på Alingsås Tidning. Det är snart 28 år sedan. Nu står jag inför ännu ett vägval, då jag funderar på om det snart är dags att sätta punkt för yrkeslivet.

ANNONS