FOTO: MARIA RASMUSSON
TUNNELFÖRESPRÅKARE. Peter Lansenfelt (t h) från järnvägsföreningen i Lerum försöker övertyga Ed Kars, Lars-Åke Bergman och Kurt Hårsmar.

Lobbar för tunnel istället för fyrspår

Herrljunga

Bygg en järnvägstunnel i stället för fyra spår i Lerum och spara pengar och miljö. Det tycker järnvägsföreningen i Lerums kommun, som i fredags träffade politiker från kommuner längs Västra stambanan i Herrljunga kommunhus.

Med på mötet var förutom Herrljungas kommunalråd Kurt Hårsmar (c) även Herrljungas kommunchef Jan Darrell, samt Ed Kars (m), förste vice ordförande i kommunstyrelsen i Falköping, Lars-Åke Bergman (s), kommunalråd i Töreboda och Göran Johansson (c) ordförande i kommunfullmäktige i Töreboda.

– Vårt alternativ med tunnel ger sex minuters kortare resväg jämfört med Banverkets förslag. Då tar folk hellre tåget än flyget, sa Peter Lansenfelt, medlem i Föreningen för en alternativ järnvägssträckning Floda-Aspen.

FÖRENINGEN bildades för fyra år sedan. Den har sedan dess arbetat med att få Banverket att tänka om i utredningen som pekar på att fyra spår genom Lerum skulle ge mer kapacitet på Västra stambanan. De har detaljanalyserat Banverkets utredning och kommit fram till att den innehåller flera brister.

Framför allt framhäver de att en 21 kilometer lång tunnel norr om sjön Aspen blir billigare att bygga än att göra två dubbelspår genom Lerum. Så mycket som 1,6 miljarder billigare.
Föreningen hävdar också att Banverkets förslag bland annat behöver fem vattendomar, ger mer buller, inkräktar på naturskyddade områden, kräver inlösen av fastigheter och har för kort omkörningssträcka, vilket kommer att kräva att pendeltågen måste vänta ett par minuter för att X2000 ska hinna passera.

Dessutom säger de att fyrspårsalternativet under byggskedet kommer att påverka samtliga tåg på sträckan och att det kan dra ut i tiden på grund av alla överklagningsmöjligheter.  
– En tunnel kan byggas tio år tidigare, sa Björn Stahre, ordförande i föreningen.

ED KARS UNDRADE om det inte är vanskligt att bygga tunnlar, med tanke på Banverkets erfarenheter av Hallandsåsen.
– Det är ett mycket bra berg att bygga i, det är stabilt norr om Aspen. Det finns inga rasrisker, svarade Björn Stahre.
– Utan att vara insatt så låter det här alternativet väldigt bra, sa Göran Johansson.

Ed Kars höll med, men poängterade att berget måste undersökas noggrant innan man tar ställning till en tunnel.
– Vill ni få större genomslag bör ni prata med kommunledningen i varje kommun. Då kan man höra Banverket samtidigt, man ska inte bara höra en sida, sa han.

KURT HÅRSMAR tycker också att tunnelförslaget är en smartare lösning, men konstaterade att det krävs att man har hela pengasumman att satsa redan från början.
– Man kan inte bygga en halv tunnel. Men däremot kan man bygga etappvis om man gör fyra spår.

Han tror inte att en tunnel ger så stor påverkan på tågtrafiken till och från Herrljunga.
– Det kan ge några minuters kortare pendlingstid, jag tror det är marginellt. Huvudsaken är att trafiken flyter mellan Alingsås och Göteborg.

Läs också
Öppning från Lerum i järnvägsfrågan

Tidigare artiklar
Alingsås politiker eniga om järnvägen
Företagarna pratar helst persontrafik
Herrljunga önskar ännu tätare tågtrafik
Vårgårda behöver pendeltrafik
Fullt på Västra stambanan
Framtidens trafik utreds
Västtrafik vill skippa stationer

  • Maria Rasmusson
Dela innehållet

Kommentera våra artiklar på Facebook/alingsastidning eller Twitter/AlingsasTidning. Debattartiklar besvaras med nya inlägg. Använd formuläret under Debatt.