FOTO: PONTUS BENGTSSON
VIKTIG VÄN. Louise Johansson och hennes servicehund Oskar på lantstället utanför Stora Mellby.

Servicehund inte välkommen på Jysk

Alingsås

När Louise Johansson skulle gå in på Jysks butik med sin servicehund fick hon höra att hon inte var
välkommen. Nu har hon anmält ärendet till diskrimineringsombudsmannen.

Det var i slutet av april i år som Louise Johansson skulle gå in och handla i Jysks butik i Alingsås. Hon parkerade sin permobil utanför butiken och gick sedan in tillsammans med sin servicehund, golden retrievern Oskar. Väl inne butiken blev hon tillsagd av personalchefen att lämna lokalen.
– Jag blev jätteförvånad och fattade inte varför. Jag försökte förklara att Oskar var en tjänste­hund. Han hade västen på sig så det gick inte att missa.

I samband med att Louise Johansson skaffade Oskar för omkring fyra år sedan så gick hon runt på många olika butiker, däribland Jysk, och hörde sig för så att hunden verkligen var välkommen. Endast ett fåtal av de omkring 20 butiker som Louise Johansson tillfrågade nekade henne och Oskar att komma in, men Jysk var inte en av dessa.
Louise Johansson, som lider av en bindvävssjukdom, har förvisso blivit nekad att komma in i butiker tidigare, men inte på detta sätt.
– Jag fick inte ens förklara varför det var så viktigt att ha med Oskar.

I vardagen hjälper Oskar till med det mesta, allt från att ta av och på kläder, till att få henne
på fötter ifall hon skulle ramla.
– På grund av mina smärtor kan jag bli medvetslös. Och då markerar han tidigt för mig. Skulle jag ramla så riskerar jag att förstöra allt som jag opererat.

I dag har Louise Johansson en distans till händelsen, men hon minns fortfarande hur hon kände precis efteråt.
– Jag brukar inte ta åt mig. Men jag var helt knäckt. Jag kom utanför butiken och storgrinade. Jag kände, att ’nä nu skiter jag i det här. Jag går aldrig ut mer.’ Sedan detta hände har jag undvikit butiker där det inte finns någon skylt som säger att vi är välkomna.
I Sverige är det enligt lag förbjudet att behandla en person sämre på grund av funktions­hinder.
Jysk har under föregående vecka lämnat sitt yttrande till diskrimineringsombudsmannen (DO).

– Jag är inte ute efter att sätta dit dem. Jag förstår nämligen okunskapen. Men det är inte en vanlig hund. Det är min högra hand som jag måste få ha med mig.
DO räknar med att ett beslut i ärendet antagligen kommer att fattas under hösten. Jysk har fått möjlighet att kommentera artikeln men avböjt i väntan på svar från DO.

12 kommentarer
Dela innehållet

Skriv en kommentar

  1. Skäms på dig.

    Du borde verkligen skämmas, att du nu endast e personalchef lr liknande har ingen betydelse i en sånt här fall. ”Alla” vet ju att en servicehund e där för att som i detta fallet hjälpa Louise. Du ska inte ens behöva förklara dig i en sån situation, som du skrev så hade ju Oskar på sig västen och det ska räcka med d.

  2. Tack!!!

    Så tacksam för allt ni skrivit. Jag önskar så att han hade lyssnat på vad jag hade att säga!! Men nej… Jag fick aldrig förklara varför jag hade honom. Men jag hoppas han fått sig en tankeställare.. Jag ha ännu inte varit ute i nya affärer… Men men de kommer väl.

  3. Dåligt Jysk….

    Att det kan finnas hundhår på t.ex kuddar m.m bara för att det har varit en hund inne i affären, det kan även komma från människor som har djur som kommer in och handlar… Sen så går ju inte Oskar runt och ”gnider” sig på varorna där inne!! Så om det ska vara förbudet att ta med sig sin service hund inne i affärer så får man ju även förbjuda ”djur” människor också!! Jag har katter och inte fan ställer jag mig och rollar mina kläder innan jag gar in i affärer…

    Butikschefen på jysk hanterade detta fruktansvärt dåligt och hade han bara lyssnat på vad Louise hade att säga och även gett henne möjligheten att få visa Oskar´s id kort, där det även finns ett utdrag från lagtexten där det står att service hundar är välkomna, så kanske han hade reagerat på ett annat sätt…
    Och sen att han inte skulle få följa med in i butken, bara för att det fanns en vän med, precis som att vännen då känner av att det är på gång att hända någonting… En människa kan och kommer aldrig kunna känna av djur kan känna av, och varna för lång innan det är på väg att hända..

    Så, ne… Jävligt dåligt Jysk…..

  4. Svar: annika 2010-07-14 Kl: 11:11

    Jag blir både besviken och oförstående hur jysk kan göra så mot en kvinna som har hunden som assisterande, det är ju inte direkt ” så att folk brukar gå in med hund i en butik? Så dom måste ju förstå att det va en servicehund , och inte minst när vovven har en stor väst på sig där det står det, också när damen i fråga försöker förklara det. Jysk borde få sig en repremand. Ruskigt dålig reklam för jysk, blir bojkotting för min del.

  5. Heja Louise st på dig!

    Man blev upprörd när man slog upp tidningen i morse när jag läste detta.En ledar hund är ingen vanlig hund den är hennes händer och allt vad det innebär.Ni kan ju istället klaga på alla som tar med sig sina små hundar in i affärer överallt det har jag själv sett.Hade Oskar suttit i hennes knä hade hon kanske fått komma in på Jysk för då var han ju en liten hund.Stå på dig Louise jag hejar på dig

  6. Splittrad

    Jag är som Christopher splittrad i frågan.

    Det är ju faktiskt så att det finns allergiker, och här säljer man möbler mm som kan få hundhår på sig och i sig. Men å andra sidan är väl de flesta kuddar och i princip alla sängkläder inpackade i plast? Och möblerna i butiken är bara visningsobjekt, man får andra från lagret?

    Å andra sidan är en ledarhund att jämföra med en ledsagare.
    Men som sagt – man kan göra det på ett bättre sätt. Erbjud personlig hjälp istället för att bara avvisa. Låt åtminstone personen i fråga få förklara sig.

    Ingen bra PR där Jysk.

  7. upprörande

    Mycket dålig stil av Jysk att bemöta en person som är beroende av sin servicehund på detta sätt. Personer med servicehund har inte hunden för skojs skull de har hunden för att de behöver det hunden är deras hjälpmedel i vardagen.

  8. Förstående

    Förstår både Jysk och Louise.

    Nu vet jag inte hur Louise blev tillsagd att lämna men det finns en annan grupp människor här i samhället som tyvärr måste nämnas i detta samband och det är alla vi som har allergier mot djur. Det finns många som inte kan gå i närheten av hundar och katter utan att bli dåliga ska man då behöva ta och köra ned sitt huvud i den nyköpta kudden eller sängkläderna och undra varför allergin kommer och gör sig påmind. Servicehund eller inte har ingen betydelse för en allergiker.

    Det som Jysk kunde ha gjort hade varit att be Louise att lämna Oskar utanför och gått med henne inne i butiken och vara tillhands om hon skulle ha svimmat

  9. BRA LOUISE !!!!

    Stå på dig Louise. Blir både arg o förbannad när jag hör sånt här. Klart att du ska ha med dig Oskar vart du än går. Kämpa på. Visa var skåpet ska stå!! 😉

  10. Dålig stil

    Blev ledsen och upprörd när jag läste om Jysks bemötande mot Louise och hennes ledarhund. Ser dom inte att det är en servicehund? Dåligt Jysk, mkt dålig reklam för er butik.

Kommentering är stängd.

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det

Kommentera våra artiklar på Facebook/alingsastidning eller Twitter/AlingsasTidning. Debattartiklar besvaras med nya inlägg. Använd formuläret under Debatt.