FOTO: STIG GUSTAVSSON
MÅNGA HANDTAG. Medlemmarna i Herrljunga SK gör en insats för att ställa mässhallen i ordning.

Förväntan inför Jubileumsmässan

Herrljunga

I morgon, fredag, öppnar Företagarnas Jubileumsmässa i Herrljunga. En mässa som pågår i tre dagar och dit det kommer åtminstone 1700 besökare. För så många biljetter är sålda.
– Det som känns roligast är att folk har så stora förväntningar, säger projektledare Mats Bjurbom.

I veckan förvandlas idrottshallen till mässhall. Gummimattor rullades ut, monterväggar monterades och mattor placerades ut i montrarna. Alltsammans av Herrljunga SK:s medlemmar.
– Nu kan vi hoppa över gymmet idag, skämtade en av många frivilligarbetare utan vars insats mässan skulle vara svår att genomföra.

DET VAR fem år det senast ordnades en företagarmässa. Den gången låg mässan i maj och fick svår konkurrens av en tidig sommarvärme.

– Jag minns att det var för varmt den helgen, säger Mats Bjurbom.
Som i år hoppas på ett bättre mässväder som ska locka många besökare till Jubileumsmässan. 1700 biljetter har sålts och för egen del sätter Bjurbom målet till 2000 besökare under de tre dagar mässan pågår. Han menar att det finns en tanke med att lägga mässan över tre dagar.

– Det ger fler chansen att komma. Det händer mer och det blir fler möten mellan människor.
Nackdelen är möjligen att utställarna får lite svårare att bemanna montrarna när mässan sträcker sig över en längre tid.

DET SOM GLÄDJER Mats Bjurbom mest är att det talas så väl om mässan. Att det finns stora förhoppningar knutna till den. Vilket han inte bara tycker är bra utan också rätt.
– Den förväntan tycker jag att man ska ha.

För med de resurser som funnits till hands tycker han personligen att programmet som erbjuds är både omväxlande och bra. Samtidigt som man inte får glömma att det är en företagsmässa det handlar om.
80-talet utställare ska sätta färg på mässan som bär namnet Kreativitet och mångfald. Ytterligare aktörer tillkommer i till exempel lördagens modevisning.

OM MÄSSAN blir bra, och det utgår Bjurbom från att den blir, menar han att den kommer att stärka Herrljunga.
– En bra mässa stärker både självbilden och självförtroendet för en ort. När vi satte temat gjorde vi det för att den skulle vara både stärkande och vederkvickande.

De stora vinsterna med en företagsmässa som denna tror han ligger i de många mötena mellan människor.
– Det finns stora mervärden i samarbetet företag emellan. För den som söker ny arbetskraft kan mässan också vara ett bra tillfälle att visa upp sig.

Läs mer:
Elin Alavik bloggar inför mässan

AT:s mässtidning finns som blädderbar pdf i e-tidningsarkivet. 20:- för ett dygn. Beställ e-tidningen här >>

Dela innehållet

Kommentera våra artiklar på Facebook/alingsastidning eller Twitter/AlingsasTidning. Debattartiklar besvaras med nya inlägg. Använd formuläret under Debatt.