Foto: Alingsås kommun
Johan Rosell från 3D-skrivarföretaget Panospace visar KomTeks Cecilia Kleväng vad som kan göras med nya tekniken.

Rekordintresse för teknikutmaning

Alingsås

Över 1 000 Alingsåselever, fördelat på klasser från tolv grundskolor, är med i årets upplaga av Stora teknikutmaningen, och intresset är därmed rekordstort.
För fjärdeklassarna blir utmaningen att utveckla leksaker av återvunnet material. För de äldre eleverna blir uppgiften att ta fram ett snillrikt vardagshjälpmedel.

Det är nu femte året i rad som Stora teknikutmaningen arrangeras i Alingsås. Grundtanken med utmaningen är att få upp teknikintresset bland de unga och i förlängningen få fram fler elever till de tekniska utbildningarna och i slutändan få fler ingenjörer i Sverige.

Använder 3D-skrivare

För fjärdeklassarna blir utmaningen att utveckla leksaker av återvunnet material. En utmaning som även stod på agendan förra året. För de äldre eleverna blir det där­emot en helt ny uppgift, nämligen att ta fram ett snillrikt vardagshjälpmedel. Proto­typen på de modeller som ska uppfinnas kommer sedan att skrivas ut på 3D-skrivare.

Priser att vinna

– Vi har köpt in ett antal till kommunen. Det kommer vara nytt för många elever och lärare att testa på 3D-teknik, det ska bli riktigt spännande att se vad de kan få till, säger Cecilia Kleväng, verksamhetsledare för KomTek Alingsås, som arrangerar utmaningen tillsammans med Sparbanken Alingsås, Chalmers tekniska högskola och Tekniska samfundet.

De färdiga resultaten av elevernas arbete ställs ut på Alingsås museum mellan 8 och 21 maj. I potten för den klass som slår till med en verklig snilleblixt finns bland annat två skolresor till Universeum.

Dela innehållet

Kommentera våra artiklar på Facebook/alingsastidning eller Twitter/AlingsasTidning. Debattartiklar besvaras med nya inlägg. Använd formuläret under Debatt.