Foto: LEONORE NORDIN
Startat eget. Sara Magnusson och Åsa Norberg drog igång Ruths hemtjänst i Alingsås AB i april förra året.

Döpte hemtjänsten efter mormor

Alingsås

För snart ett år sen drog systrarna Åsa Norberg och Sara Magnusson igång Ruths hemtjänst i Alingsås AB. Nu har de 12 kunder, eller 500 beviljade timmar, i månaden.
– Vi vill se varje enskild individ, vara flexibla och närvarande, säger Åsa Norberg.

AT träffar Åsa Norberg och Sara Magnusson i deras kontor på Göteborgsvägen i Alingsås. Därifrån cyklar de till sina kunder, som finns runtom i stan.

– Jag cyklar nog sex mil om dagen, säger Åsa glatt.

Tio års åldersskillnad

Det skiljer tio år på Åsa och Sara, och Åsa lämnade hembygden redan när hon var 16, för att inte återkomma förrän förra året. Som utbildad socionom arbetade hon just med biståndshandläggning för hemtjänst i en stadsdel i Stockholm.

– Den stadsdelen hade 70 privata hemtjänstutförare. Här i Alingsås är vi sex stycken. Det säger sig självt att det är en stor skillnad, säger hon.

Åsa säger att det är en enorm fördel att ha så lång erfarenhet av ”den andra sidan”.

– Jag märkte ganska snabbt att det fanns både många bra hemtjänster, och många som inte var så bra. Så jag kände att jag ville använda mig av de bra exemplen och starta en egen hemtjänst, berättar hon.

Hemstaden drog

Som 16-åring började Åsa Norberg som vårdbiträde på Brunnsgården, och kärleken till äldre försvann aldrig. Och dessutom drog hemstaden.

– Jag stack som sagt härifrån väldigt tidigt. Men som äldre har småstaden fördelar du inte ser när du är ung, berättar hon.

Sara Magnusson har ett förflutet inom hotellbranschen, där hon varit chef de senaste tio åren.

– Det känns jättebra att kunna göra de äldres tillvaro bättre. Jag har erfarenhet av service och mycket av det här jobbet handlar just om det, säger Sara.

Åsa och Sara har aldrig jobbat ihop tidigare, men samarbetet har flutit på jättebra.

– Vi kompletterar varann helt fantastiskt. Märker man att den andra är trött en dag, så vill man ju supporta henne och underlätta, säger Sara.

Det var första april förra året som Ruths hemtjänst i Alingsås AB drog igång, och redan ett par veckor därefter fick de sin första kund. Åsa är verksamhetsansvarig och vd, Sara är vice vd och verksamhetschef. Men, säger Sara:

– I första hand är vi vårdbiträden. Vi är ute och jobbar hela tiden.

Sköter mycket själva

Till en början skötte systrarna alla insatser själva. Sen allt eftersom kunderna strömmade till valde de att anställa två undersköterskor.

– Det är inte lätt att hitta undersköterskor, då det här är ett låglöne­yrke. Lönerna måste höjas, liksom statusen, säger Åsa.

Kontinuitet och flexibilitet är två ledord i verksamheten.

– Vi försöker se till att samma anställd går till samma kund, så att båda verkligen lär känna varandra, säger Åsa.

Att kunna omfördela tid är en annan viktig del.

– Social tid måste inte vara förlagd till dagtid. Jag har varit både på bio och handbollsmatcher med kunder. Det går att göra så, men det gäller att vara flexibel, säger Åsa.

Ruths hemtjänst har valt att laga all mat hos vårdtagarna, och båda systrarna lyser upp när de pratar om det.

– Bräserad kalvkotlett, smörslungad torskfilé … det går att laga sådan mat om man planerar lite och skalar ett par potatisar kvällen innan. Vi vill gärna att personalen vi anställer gillar att laga mat, säger Åsa.

– Vi bakar också med de gamla och tänder ljus vid varje måltid. Det ska vara mysigt, en hemkänsla, tillägger Sara.

Ska kännas ostressigt

En annan sak som systrarna nämner ofta är tid kontra insatser. De är noga med att tiden hos kunderna ska kännas lugn och ”ostressig”.

– Inga blåa ”tossor”, inga jackor på, inga skramlande nycklar. Det handlar återigen om närvaro, säger Åsa.

Det rapporteras ofta om dåligt med tid i hemtjänsten, och privata vårdföretag som jagar profit, hur tänker ni där?

– Vi har ju inte mer eller mindre tid än någon annan hemtjänst. Det handlar mycket om hur närvarande man är och hur flexibel. Hur tiden disponeras helt enkelt, säger Åsa.

– Sen när det gäller vinster … det är inte därför vi jobbar med det här. Jag har svårt att se hur man kan ta ut en massa vinster. Men det säger också en del om kvaliteten på de vårdföretag som gör så, säger Sara.

Var vill ni att företaget ska befinna sig om tio år?

– Vi heter ju Ruths hemtjänst i Alingsås AB. Och det säger vad vi är, vi vill ha verksamhet i Alingsås och inte någon annanstans. Däremot kan vi tänka oss att utöka till Bjärke och Hemsjö, där vi ännu inte har några kunder, säger Åsa.

– Vi tänker oss att vi ska bli större, men växa i långsam takt. Och vi kommer aldrig sluta att gå ut till kunderna, tillägger Sara.

Slutligen, namnet Ruths hemtjänst?

– Ruth var vår mormor. Hon jobbade väldigt mycket ideellt, och behandlade alla människor lika. Därför valde vi att döpa vårt företag efter henne, säger Sara.

Läs mer om det lokala näringslivet i bilagan Vår Industri
Läs den som gratis e-tidning här >>

Dela innehållet

Kommentera våra artiklar på Facebook/alingsastidning eller Twitter/AlingsasTidning. Debattartiklar besvaras med nya inlägg. Använd formuläret under Debatt.