Ibland är det enkla det geniala

Sportbloggen
”Gameday”. Allt fler klubbar använder det begreppet i sina matchannonser. Jag tar mig för pannan.
Att svenska idrottsklubbar torgfört sina matcher och evenemang har förekommit sedan urminnes tider. Nuförtiden är det kutym att man även gör det på sociala medier och dylikt.
Inget fel med det – MEN. Varför envisas så många klubbar med att marknadsföra sig på engelska?
 
Att försöka ta inspiration av storklubbar runt om i sportvärlden är naturligtvis bra, men när man använder sig av engelska ord istället för svenska blir det bara löjligt och skriker mindervärdeskomplex.
Visst, ”Releaseparty” låter på något sätt bättre och är mer vedertaget än ”släppfest”, likaså Batman istället för Läderlappen.
Men någon måtta får det ändå vara.
 
Bara senaste tiden har jag sett ord som ”Gameday”, ”Winterclassic” (när en bandy- eller ishockeymatch spelas utomhus) eller ett evenemang som slutar med ”Night”. Av någon anledning finns det en vurm för det engelska, att det låter mer effektfullt och häftigt.
Nä, matchdag, matchkväll eller något genomtänkt och klockrent (som Himlakroppsderbyt i bandy mellan Tellus-Sirius) funkar alldeles utmärkt.
 
I veckan när jag åkte bil genom Alingsås centrum fick jag syn på en banderoll för AHK:s hemmamatch mot Eskilstuna Guif med texten ”Matchdag”.
Jag blev glad och belåten.
 
AHK, och några till, har fattat att man inte behöver krångla till det. Ibland är det enkla det geniala.
Nu hoppas jag att polletten trillar ner för många andra svenska klubbar och att ”Gameday” blir ett mindre frekvent uttryck bland matchannonseringar i fortsättningen.
Dela innehållet

Kommentera våra artiklar på Facebook/alingsastidning eller Twitter/AlingsasTidning. Debattartiklar besvaras med nya inlägg. Använd formuläret under Debatt.