Foto: JOHAN HALLBERG
Service för Bjärkeborna. Jonas Mökander, kommunvägledare, tar emot besökarna på servicekontoret i Sollebrunn.

Servicekontoret i Sollebrunn permanentas

Sollebrunn

Kommunens satsning på ett servicekontor på Centrumtorget i Sollebrunn har slagit väl ut – nu permanentas verksamheten.

För drygt ett år sedan öppnade kommunen ett servicekontor på prov på Centrumtorget i Sollebrunn. Från kommunens sida anses satsningen ha varit lyckad. Därför har nu beslut fattats om att verksamheten ska permanentas och att servicekontoret ska bli ett fast inslag.

– Det blir lika permanent som rådhuset. Det är en investering som ligger fast över tid om inga andra beslut tas, säger kommunalrådet Daniel Filipsson (M).

”En väg in till kommunen”

Till kontoret, vilket har öppet måndag till fredag, kan medborgarna komma med alla typer av frågor som rör den kommunala verksamheten.

– Det här ska vara en väg in till kommunen för Bjärkeborna. Det handlar om alla typer av ärenden som besökarna vill ha hjälp med, till exempel att boka tider med bygglovshandläggare, säger Jonas Mökander kommunvägledare som arbetar på servicekontoret.

Frågan om ett servicekontor i Sollebrunn väcktes ursprungligen av Susanna Nerell (C) som lade en motion i fullmäktige 2015. Hon är nöjd med att verksamheten nu permanentas.

Suverän tillgänglighet

– Det är ett bevis på att servicekontorets behövs. Det ligger bra till och tillgängligheten är suverän, säger hon.

Vad Susanna Nerell skulle vilja se är en ytterligare utveckling av servicekontoret och att till exempel arbetsförmedling, försäkringskassa, ungdomsmottagning och andra aktörer skulle kunna finnas på plats under olika tider.

– Det bor omkring 6 000 personer här, och det finns många företag och föreningar, så behovet av ett servicekontor är stort, säger hon.

Fler och fler besök

Under vintern har många besök handlat om frågor kring snöröjningen, men många har också besökt servicekontoret för att hämta de broddar som kommunen delar ut.

Några exakta besökssiffror för kontoret har inte gått att få fram från kommunen.

– Det tar tid innan en sådan här verksamhet sätter sig, men trenden är att vi har fler och fler personer som kommer hit. Många är mycket nöjda bara med att det finns en möjlighet att komma in här, även om de själva inte har varit här, säger Jonas Mökander.

Dela innehållet

Kommentera våra artiklar på Facebook/alingsastidning eller Twitter/AlingsasTidning. Debattartiklar besvaras med nya inlägg. Använd formuläret under Debatt.