Foto: Filip Landqvist
GLADA LEKPLATSBYGGARE. Under onsdagen samlades teknikelever från Alströmergymnasiet för att presentera sina lekplatser som de skapat i kursen Konstruktion 1.

De skissade fram lekplatser

Alingsås

Sedan i höstas har elever från trean på teknikprogrammet på Alströmergymnasiet jobbat med att skapa en naturlekplats. I onsdags presenterade eleverna sina verk på Alingsås museum.

I november 2017 fick teknikeleverna i årskurs tre på Alströmergymnaiset i uppgift att skapa en naturlekplats, inom ramen för kursen konstruktion 1.

Alingsås kommuns landskapsarkitekt Erika Bergström var med vid kursstart och introducerade uppgiften och att kommunen varit involverade i projektet tycker Per Westerlind som är lärare i kursen är mycket bra.

– Då blir det mer verklighetsnära. De här eleverna går tredje året och ska snart ut i arbetslivet och då är det viktigt att få komma ut ur skolans värld och se hur saker och ting fungerar ute i verkligheten, säger Per Westerlind.

Eleverna har delats upp i smågrupper om tre till fyra personer och har därefter i gruppen arbetat fram en lekplats som ska uppfylla både kurskraven men också de krav som kommunen hade. På ”kravspecifikationen” fanns bland annat att utrustningen ska uppmuntra till fri lek och att lekplatsen ska vara väl integrerad i skogsmiljön samt erbjuda fysiska utmaningar.

Den plats där den tänkta lekplatsen ska ligga är i nära anslutning till ett mindre bostadsområde i Mariedal.

Utskrifter och skisser från elevernas arbete kommer sitta uppe på fjärde våningen i Alingsås museum i ett par dagar, därefter ska de sättas upp på skolan. För elevernas del väntar nu att indviduellt framställa en vetenskaplig rapport från projektet.

Läs mer i lördagstidningen

Läs mer i pappers-AT och eAT »

Dela innehållet

Kommentera våra artiklar på Facebook/alingsastidning eller Twitter/AlingsasTidning. Debattartiklar besvaras med nya inlägg. Använd formuläret under Debatt.