Foto: Katrin Niklasson
INTERNATIONELLA. Sollebrunns skolas pedagoger Helena Helldin, Ida Carlsson, Linus Bredberg, Ami Andersson och Jesper Sjöberg, som alla varit en del av skolans utbytesprojekt.

Sollebrunns skola blickar ut mot världen

Sollebrunn

För tre år sedan påbörjade Sollebrunns skola ett internationaliseringsarbete i kölvattnet av den stora flyktingvågen. Det senaste projektet är ett utbyte med en skola i Barcelona, dit fem av skolans pedagoger reste för några veckor sedan.

– 2015 fick vi ta emot många nyanlända elever. Vi kände att vi behövde verktyg för att integrera dessa elever och fick kontakt med en skola i Lewisham där man har stor erfarenhet av det arbetet, eftersom närmare 90 procent av den skolans elever inte har engelska som modersmål, berättar Linus Bredberg, pedagog på Sollebrunns skola.

Fem pedagoger reste

Nu är nytt projekt, som finansieras med EU-medel, på plats. För två veckor sedan gjorde fem pedagoger från Sollebrunn skola sin första resa till Barcelona, för att ta del av den spanska skolans arbete med informations- och kommunikationsteknik.

Ett av inslagen i undervisningen, som Sollebrunns skolas lärare fick ta del av, är mystery skype där klassen möter en annan klass någonstans i världen över Skype. Genom att ställa ja och nej-frågor till varandra ska klasserna försöka lista ut var i världen den andra klassen befinner sig.

– Det har jag tagit med mig hem och använder i mina klasser, säger Linus.

Nya tankar

Läraren Ami Andersson, som både varit i Lewisham och Barcelona, tycker att projekten satt igång många nya tankar.

– Man ser med andra ögon på det man har hemma. Det jag framför allt tar med mig är hur vi kan involvera eleverna mer i internationaliseringen, säger Ami, som hoppas att eleverna ska inspireras till att lära sig fler språk. Och våga använda dem.

Hon får medhåll av Linus.

– Det är viktigt, i och med att världen blivit mindre. Och det handlar inte bara om att våga använda sina språk, utan också att lära sig om andra kulturer och se att människor är mer lika än olika. Det är speciellt viktigt i dessa tider, säger Linus, och fortsätter:

– Nu har vi kontakt med en grekisk och en tysk skola så framöver kan vi förhoppningsvis få till ett större utbyte som involverar våra elever.

Dela innehållet

Kommentera våra artiklar på Facebook/alingsastidning eller Twitter/AlingsasTidning. Debattartiklar besvaras med nya inlägg. Använd formuläret under Debatt.