Lennart Hålsjö

Hitta ut – och lär känna bygden

Sommarkrönikan
Det sägs att tiden går fort när man roligt och jag instämmer. Det är snart tio år sedan jag började pendla till Alingsås. Inte dagligen men regelbundet för att träna med och träffa mina nya klubbkompisar i Skogshjortarna. Alebo är jag sedan födseln och lär nog så förbli men det är verkligen roligt att fått en ”ny hembygd” att lära känna och verka i.
Detta har blivit extra påtagligt nu när jag nu haft förmånen att vara projektledare för hitta ut i snart tre år. Som orienterare brukar man ha koll på omgivningarna men hitta ut-arbetet har verkligen givit möjligheter att i detalj upptäcka Alingsås med omnejd och knyta nya kontakter.
Hur går det förresten för dig med letandet av checkpoints? Är du igång eller väntar du på debuten?  
Själv har jag tagit 12 i Ale och 13 i Katrineholm. I Alingsås har jag tagit flertalet men det räknas liksom inte eftersom det ingick i rekognosceringen inför årets hitta ut.
Hitta ut finns på 35 orter i Sverige och växer. Det är en utmärkt aktivitet när du är på semester eller jobbresa. Du får den bästa kartan, upptäcker nya och intressanta platser och så rör du på dig.

Hittills uppskattas att 8000 Alingsåsare någon gång sedan starten letat checkpoints. Vid starten 2016 stack jag ut hakan och sa att 10 000 Alingsåsare någon gång under fyraårsperioden skulle leta checkpoints. Det är upp till er att ge mig rätt.
De största möjligheterna för att locka fler tror jag är:
– kommunens företag/arbetsplatser. I Alingsås är det inte lika många engagerade i denna trevliga form av ” stegräkningstävling” som på många andra hitta ut-orter. Vad behövs för att ändra på detta?
– kommunens skolor som alla får hitta ut-kartor till undervisningen. Ifjol var 2000 elever ute och letade checkpoints dock enbart i ämnet idrott. Det kan bli fler och kanske också en mattelektion i naturen med hitta u-tkartan?

Inför 2019 har arbetet påbörjats men allt är än så länge hemligt. Ambitionen är att hitta nya områden i kommunen. Kom gärna med förslag. Även 2020 och åren därefter börjar bli aktuellt att fundera runt. Blir det en fortsättning? 
Jag och mina medarbetare i Skogshjortarna vågar lova att hänga i ytterligare minst fyra år om möjligheten ges.

Tänk att hittaut kan locka så många att röra på sig och samtidigt upptäcka och lära mer av sin hemstad/bygd.
Glädjen att hitta en checkpointstolpe tror jag alla känner och upplevs som en lagom utmaning.
När man har fokus på att lösa en uppgift så är inte heller den fysiska träningen så påtaglig, den kommer på köpet och är nyttig och till och med gratis.
En fantastisk tillgång i vårt land är allemansrätten och allemansskyldigheten. Den senare kanske inte nämns lika ofta men som i de flesta  sammanhang finns det även skyldigheter.
När vi gästar naturen gäller det att vistas utan att störa och lämna olämpliga spår.
Vi hittautare verkar sköta detta  bra och det är ett måste för att bibehålla goda relationer med alla positiva markägare och övriga intressenter i naturen.

I hittautskogen öster om Alingsås föreslår några en ny sträckning av E20. Som Alebo känner jag mig flyttad 25 år bakåt tiden då motorvägen genom Ale diskuterades. Skulle den gå runt tätorterna i vildmarken eller följa befintlig sträckning?
Jag var då engagerad och vill här lyfta fram följande aspekter. Vi pratar inte om en väg öster Alingsås eller nuvarande sträckning utan
A: en väg = nuvarande sträckning B: två vägar = nuvarande sträckning och en ny motorväg öster Alingsås.
Vid det senare alternativet kommer nuvarande sträckning fortfarande nyttjas av flertalet Alingsåsare och kommunen lär få ta över underhållsansvaret och trafikverket gör då inte några investeringar vid Svea- och Götaplan.

 
En ny motorväg öster om staden skulle troligtvis dröja närmare tio år. Då kan trafiken se mycket annorlunda ut. Elbilen har enligt prognoser slagit igenom fullt ut. Även tung trafik är på väg att bli elektrifierad. Det börjar också bli aktuellt med självkörande fordon. Elfordon innebär definitivt bättre luftmiljö i staden och trafikbullret lär också minska. Kommer det också självkörande fordon lär också trafiken minska totalt. Då kan man undra hur stort behovet är av nya förbifartsvägar.
Leta gärna checkpoints i sommar.
  • Lennart Hålsjö
Dela innehållet

Kommentera våra artiklar på Facebook/alingsastidning eller Twitter/AlingsasTidning. Debattartiklar besvaras med nya inlägg. Använd formuläret under Debatt.