Foto: Skärmdump Alingsås kommun

Startar tjänst för digitala bygglov

Alingsås

Alingsås tidning har tidigare skrivit om de långa handläggningstiderna på Alingsås kommun. Som en del i att försöka korta dessa har kommunen nu startat en tjänst där man kan ansöka om bygglov digitalt.

Tanken är att detta ska underlätta kommunikationen och kontakten med kommunen.
– Vi har sett att det finns ett stort behov av att göra ansökan digitalt. Det här innebär att det blir enklare och snabbare för både dig som söker bygglov och även för våra handläggare, säger Ulrika Samuelsson som är Plan-och bygglovschef i Alingsås kommun i ett pressmeddelande.
 
Ny plattform
 
Möjligheten att söka bygglov på kommunens hemsidan är en del av en digital nysatsning och en del av en ny e-tjänstplattform som kommer att lanseras under hösten. På den nya plattformen får användaren tillgång till ”Mina sidor”, vilket ska ge en överblick över ärendena digitalt, att man kan se var i processen man ligger och vem som är handläggare.
– Det här är en politiskt prioriterad satsning för att vi snabbare ska kunna ge bygglov. Handläggningstiden är idag för lång och digitaliseringen är en del i att öka vår service. Enkla ärenden ska få ett snabbt beslut med vändande post, säger kommunstyrelsens ordförande Daniel Filipsson.
 
Minskad korrespondens
 
Christian Alfredsson som är tillförordnad IT-chef i Alingsås kommun säger att tanken är att den nya tjänsten ska underlätta och effektivisera för de som behöver hjälp i olika ärenden.
– Vissa tjänster är också kopplade till Skatteverket, Bolagsverket och Lantmäteriet, vilket underlättar väsentligt för de som använder våra tjänster. Det blir en kvalitetsförbättring i ansökningarna och minskad korrespondens mellan kommunen och den som ansöker, säger Alfredsson.
Dela innehållet

Kommentera våra artiklar på Facebook/alingsastidning eller Twitter/AlingsasTidning. Debattartiklar besvaras med nya inlägg. Använd formuläret under Debatt.