PRESSBILD
NÅR NY PUBLIK. Alingsås blir första kommun att marknadsföra sig som destination i mobilspelet Backpacker.

Alingsås marknadsför sig i mobilspel

Alingsås

Nu ska Alingsås kommun marknadsföras i mobilspelet Backpacker.
Spelföretaget Qiiwi Interactive har tecknat ett samarbetsavtal med sin hemkommun.

– Det är lite av ett pilotprojekt. Väldigt kul att de vill vara med, säger Qiiwis vd Erik Dale Rundberg, som utsågs till Årets Unga Entreprenör 2017 i Alingsås kommun tillsammans med kollegorna Andreas Bergström, Daniel Svensson och Marcus Dale Rundberg.

Speltiteln Backpacker är Alingsåsföretagets hittills största satsning. Det går ut på att spelaren besöker städer runt om i världen, svarar på frågor och utför uppdrag.

Nu gör företaget det möjligt för städer och kommuner att bli en destination i spelet och på så sätt marknadsföra sig. Först ut är Alingsås.

– Vi hoppas nå en ny målgrupp för att sprida kunskap och intresse om Alingsås. Vi ser fram emot att sätta igång arbetet med att lyfta fram sevärdheter, historiska personer och kunskapsfrågor om Alingsås kommun, säger Carina Lundgren, turistbyråansvarig.

– Syftet är att nå nya målgrupper och synliggöra det som Alingsås har att erbjuda som destination, stimulera besöksnäring och kunskap om kommunen, fortsätter hon.

Erik Dale Rundberg förklarar att Qiiwi kommer att erbjuda fler städer möjligheten att synas i spelet.

– Vi ser en stor möjlighet för kommuner att sprida kunskap om sig på ett roligt och interaktivt sätt till en bred publik, vilket i sin tur driver på turistnäringen, säger han.

Läs hela artikeln i tisdagstidningen

Läs mer i pappers-AT och eAT »

Dela innehållet

Kommentera våra artiklar på Facebook/alingsastidning eller Twitter/AlingsasTidning. Debattartiklar besvaras med nya inlägg. Använd formuläret under Debatt.