Foto: Filip Landqvist
DEMONSTRERADE NY TEKNIK. Johan Alfvén är riskutbildare på Bergmans trafikskola och gav AT:s reporter en snurrig tur runt på flygfältet.

Öppnar halkbana på flygfältet

Vårgårda

Bergmans trafikskola i Alingsås har öppnat en egen halkbana. Platsen där det från och med nu kommer hållas riskutbildningar är flygfältet i Vårgårda.

I Sverige finns det i dag tre olika alternativ för att genomföra riskutbildning del 2 – det som tidigare kallats för halkkörning. Den första varianten är den äldre modellen där det sprutas vatten på banan så att underlaget blir halt.

Sedan finns det också något som kallas Skid-Car som fungerar som höj- och sänkbara stödhjul för bilen. För att simulera ishalka höjs bilen upp aningen, vilket innebär att däcken tappar grepp – precis som vid halka.

Det tredje alternativet som också är det som kommer användas på flygfältet i Vårgårda kallas för Easydrift. Här används en speciell ”plastring” som installeras utanpå bilens befintliga däck för att på så sätt minska friktionen mot marken. Ringen består av ett nylonförstärkt plast.

– Det är väldigt likt vanlig is. När våra elever har fått prova detta är det många som fått en oh shit-upplevelse, säger Johan Alfvén, riskutbildare på Bergmans trafikskola.

Läs hela artikeln i tisdagstidningen

  • Snurrig tur
  • Samarbete med bilfirma

Läs mer i pappers-AT och eAT »

Dela innehållet

Kommentera våra artiklar på Facebook/alingsastidning eller Twitter/AlingsasTidning. Debattartiklar besvaras med nya inlägg. Använd formuläret under Debatt.