Foto: STEFAN SAMUELSSON
Moa Zimmermann och Gustav Högsveden, Östlyckeskolan, innan avfärden till Sydkorea.

”En underbar och fantastisk upplevelse!”

Gästbloggen

De fyra Alingsåseleverna Moa Zimmermann och Gustav Högsveden, Östlyckeskolan, och Nora Lindgren och Amanda Kraft, Gustav Adolfsskolan, deltar den här veckan i tekniktävlingen Enlightening Imagination i Seoul, Sydkorea. De berättar här om sina upplevelser.

Måndag 22 oktober

Hej!
Dagen började med att vi åt frukost. Vi åt ägg, bröd och drack juice. När vi var klara med det så satte vi oss i bussen, klara för att åka kl 8. Eftersom vi var ute sent dagen före och sjöng karaoke, så var vi väldigt trötta.

Bussen åkte till Guri Citys rådhus där vi blev bemötta av borgmästaren. När vi var där så pratade de väldigt mycket om att de ville införa studentutbyte. Vi tycker att det låter som en bra idé. Här fick vi mycket tvål som en gåva (vilket är väldigt vanligt att man gör i Sydkorea).

Därefter så fortsatte vår färd till en skola. Där fick vi bygga med en större version av 4DFrame. Vi fick vara i lag med koreaner, filippiner och mongoler. De var väldigt trevliga, men emellanåt så var det lite svårt att förstå varandra.  Sedan åt vi lunch, det var kycklinghamburgare och pommes frites. Det vegetariska var en bulle med grädde som liknade en semla. Efter detta så fick vi rita skisser till uppfinningar och sedan redovisa detta inför alla som var där.

Det fanns mycket att se på Samsung d’light.

När detta var klart så åkte vi till Samsung d’light. Där gick vi runt och kollade på Samsungs nya produkter. Vi testade bland annat att åka bergochdalbana med VR-glasögon. Efter det så åkte vi till Seoul Tower som var över 200 meter högt. Därifrån såg man ut över hela staden! Sedan så åkte vi linbana ner till bussen.

Väl framme på hotellet så sa vi hej då till Mr. Park (skaparen av 4DFrame) och hans fru. Vi gav dom presenter och fick faktiskt några tillbaka.

Detta har varit en underbar och fantastisk upplevelse! Alla som vi har mött har varit supertrevliga! Sydkorea är ett energirikt och underbart land. Vi alla som är här är supertacksamma för vår vistelse här i Sydkorea och vi rekommenderar starkt att ni åker hit!

Nu ska vi sova för att vi ska upp tidigt i morgon.

Hej då!
Gustav och Moa

4DFrame-bygge modell större.
Seoul by night.
Foto: STEFAN SAMUELSSON
Nora Lindgren och Amanda Kraft, GA-skolan.

Söndag 21 oktober
Hej hej!
Idag hade vi en ledig dag där vi fick bestämma själva vad vi gjorde. Vi, Cecilia, Barbro, Moa och Gustav tillsammans med Cecilias son (som bor här) och hans flickvän valde att åka och shoppa. Frukost blev det på ett mysigt litet café i närheten. Efter det tog vi tunnelbanan till massa shopping-gator.

Vi skildes åt och började shoppa. Vi köpte massor av ansiktsmasker, strumpor och lite kläder bland annat. Vid tvåtiden träffades vi alla igen och åt lunch på McDonalds. Efter det fortsatte vi med shoppandet till kvart över fyra då vi sen tog tunnelbanan till hotellet igen.

På hotellet blev det väldigt stressigt eftersom vi skulle med en taxi som kom halv sex till en restaurang. På restaurangen åt vi en jättegod buffé med både mat och efterrätt. När vi var färdiga där fick skjuts av Mr Park (4DFrames uppfinnare) till karaokebaren. Där sjöng och dansade vi i flera timmar.

Nu är vi på hotellet och otroligt trötta men nöjda efter en rolig dag. Imorgon är det våran sista dag vilket är synd då detta har varit en jätterolig resa! Detta var sista bloggen från oss två.
Ha det så bra
Nora och Amanda

Lördag 20 oktober

Hej!
Idag så vaknade vi extremt tidigt, vi sov hos våra värdfamiljer och de var supertrevliga. Vi började dagen med att äta frukost, jag (Moa) åt rissoppa och vitlöksbröd. Jag (Gustav) åt bland annat sushi, nudelsoppa och olika starka röror. Det var lite annorlunda att äta sånt till frukost!

Glada alingsåsare med medaljer.

Efter frukosten bar det iväg till Gwacheon national science center, där tekniktävlingen ägde rum. Vi fick tre timmar på oss att bygga en kulbana. Tiden var knapp men vi fick ihop något i alla fall! Medan vi väntade på resultatet så fick vi gå omkring på ett teknikmuseum för att fördriva tiden.

Efter en lång ceremoni, där man bland annat hedra den Sydkoreanska flaggan och klappa händerna efter varje tal (och det var riktigt många!), så fick vi reda på resultatet. Det blev som så att vi kom på nionde plats av de tjugotvå lagen som deltog i high school-klassen! Både vi och Nora och Amanda fick bronsmedalj, mer än förväntat!

Efter detta så åkte vi med de koreanska tonåringarna (som bodde i värdfamiljerna) och åt middag tillsammans. Maten var liknande den första dagen, alltså att man stekte mat till sig själv över glöd på bordet. Nu sitter vi på hotellet vi trötta men glada efter denna händelserika dag.

Ha det bra hemma i Alingsås!
Gustav och Moa

Full fart på tekniktävlingen.

Fredag 19 oktober

Hej hej! I dag började dagen tidigt med frukost på hotellet innan vi åkte iväg och träffade Guris borgmästare och andra höjdare.

The Blacksmith Village of Kogu-ryeo

Efter det hoppade vi på bussen till The Blacksmith Village of Kogu-ryeo där vi gick en guidad tur. Det var fint och kul att se på, det såg lite ut som att det kom från en film.

Sen åkte vi och tittade på gravar där kungar och drottningar låg begravda, stället hette World cultural heritage-Dongu royam tomb.

När vi var klara där åkte vi buss vidare till North-village och åt lunch. Det blev friterat fläsk, ris och en sås som smakade väldigt sött.

Efter lunchen fick vi möjligheten att bära den traditionella koreanska dräkten ‘Hanbok’. Det var roligt men väldigt varmt. När vi hade på oss dräkterna gick vi till Korean national folk museum och fick en guidad tur om koreansk historia. Sedan tittade vi också på templet som låg där, många koreaner kom fram till oss och bad om att få ta bild.

Efter det åkte vi och mötte upp våra värdfamiljer och följde med de på en middag och umgicks. Det var kul att få en inblick i den koreanska kulturen.

Det har varit en fullspäckad och händelserik dag med många nya intryck. Men nu är vi trötta och ska sova.

Ha det bra!
Nora och Amanda

World cultural heritage-Dongu royam tomb

Torsdag 18 oktober

Efter tjugo timmars resa…
… kom vi då äntligen fram till vårt mål – Seoul!
Efter att ha bytt flyg på Arlanda och Beijing Airport så var vi väldigt glada och trötta av att äntligen vara framme i Sydkorea. Det mesta gick bra med flygningen förutom att jag (Moa) glömde min mobil, id-kort och kontantkort någonstans på flygplatsen i Peking. (Tyvärr hade jag tidigare pratat om hur underligt det kan vara att man kan glömma sådana viktiga saker…)

Moa och Gustav på flyget.

Precis när vi kommit fram till flygplatsen i Seoul, hämtat våra väskor, varit på ”Lost and found”, så mötte en delegation från 4DFrame oss. Vi blev skjutsade till företaget som anordnar tävlingen och uppfunnit 4DFrame-materialet. Vi tänkte att vi INTE skulle sova på bussen för det skulle bli svårare att somna på kvällen. Två minuter senare, sov vi gott på bussen…

Vi fick en rundvandring på företaget och såg på olika konstruktioner och modeller som var uppbyggda i 4DFrame-materialet. Efter det så åt vi koreansk mat. Den var åtminstone bättre än flygplansmaten. Det gick till så att man stekte köttet på en stekyta som var på bordet. Det var också grönsaker och kimchi till. Nudlarna fick man koka själv på bordet. Maten var stark och god!

Nu är vi trötta men glada att vi är framme på hotellet och i morgon väntar en ny och fullspäckad dag i det energipackade Seoul!

Med vänliga och något trötta hälsningar från Moa och Gustav, Östlyckeskolan årskurs 9.

De svenska deltagarna på flygplatsen i Seoul.
Dela innehållet

Kommentera våra artiklar på Facebook/alingsastidning eller Twitter/AlingsasTidning. Debattartiklar besvaras med nya inlägg. Använd formuläret under Debatt.