Foto: JOHAN HALLBERG
Positivt för handeln. Susann Haggren, näringslivspolitiskt ansvarig på Fastighetsägarna, snackade centrumhandel i veckan.

Centrumhandeln går bra i Alingsås

Alingsås

Handeln i Alingsås stadskärna går bra – det är slutsatsen av en undersökning som presenterades i veckan. Utmaningen är att erbjuda mer upplevelser.

I veckan presenterades undersökningen Cityklimat där tillväxt och trender i 62 svenska stadskärnor har undersökts. Utvecklingen för Alingsås stadskärna ser bra ut. Från 2016 och 2017 ökade omsättningen för handeln i centrum med 1,5 procent.

Och från 2012 till 2017 har omsättningen för centrumhandeln i stan ökat från 897 miljoner kronor till 954 miljoner kronor – det tyder på att handelsplatserna utanför stadskärnan inte har haft en negativ inverkan på handeln i centrum.

Enligt undersökningen är det ”magmarknaden” som driver tillväxten i de svenska stadskärnorna. Dagligvaruhandel, café och restaurang står för omkring 70 procent av den totala tillväxten i stadskärnorna under perioden 2012 till 2017.

– Det är här utvecklingen finns. Det vi vill se är en ökning på restaurangsidan. Jag saknar kulturinstitutioner – det och restauranger och kaféer går hand i hand, säger Susann Haggren i Fastighetsägarna.

Undersökningen Cityklimat har gjorts av Fastighetsägarna tillsammans med WSP.

Läs mer i lördagstidningen

  • Upplevelsebaserad konsumtion
  • Utvecklingen för sällanköpsvaror och dagligvaror

Läs mer i pappers-AT och eAT »

Dela innehållet

Kommentera våra artiklar på Facebook/alingsastidning eller Twitter/AlingsasTidning. Debattartiklar besvaras med nya inlägg. Använd formuläret under Debatt.