Arkivbild: AT

Ersättningar avgörs från fall till fall

Alingsås

Västtrafik gör individuella bedömningar av hur mycket ersättning de värst drabbade resenärerna vid förra veckans tågstopp ska få.

I tisdags berättade AT att Västtrafik ännu inte hade bestämt vilken kompensation passagerarna på de två tåg, som stod stilla i flera timmar förra torsdagskvällen, skulle få.

Trafikbolagets kommunikationsstrateg hade sagt att de skulle ”kompenseras på ett bra sätt” men de som hörde av sig till AT hade bara fått vanlig förseningsersättning. Vid mer än en timmes försening är det samma summa som biljetten kostade.

Västtrafik lovade emellertid att de skulle titta på det hela en gång till, eftersom det var en så speciell händelse.

Nu säger presskommunikatören Lena Jovén att varje ärende ska bedömas för sig.

– Vi gör en individuell bedömning av alla som hör av sig till oss och vi återkommer till dem som har hört av sig i det här ärendet tidigare, säger hon och tillägger:

– Men jag kan inte säga en summa som gäller för alla. Det handlar om hur man har rest och hur lång försening man varit drabbad av.

Lena Jovén uppmanar de drabbade resenärerna att fortsätta höra av sig till Västtrafiks kundservice.

En resenär, som har mejlat till AT, fick först 150 kronor och har sedan fått 150 kronor till.

Dela innehållet

Kommentera våra artiklar på Facebook/alingsastidning eller Twitter/AlingsasTidning. Debattartiklar besvaras med nya inlägg. Använd formuläret under Debatt.