Går Alingsås kommun före i klimatarbetet?

Alingsås

Enligt Aktuell Hållbarhet har Alingsås kommun sjunkit i miljörankningen av Sveriges 290 kommuner från plats 76 år 2017 till plats 150 år 2018. I Västra Götalands län låg vi år 2018 på 27:e plats av 49 kommuner. När det gäller cyklismen hamnar vi på plats 30 av 53 i landet.

I Alliansens budget för 2019-2021 så ska Alingsås kommun ”inte bara vara med och bidra till den gröna omställning som krävs (för klimathotet, vår anm.), utan också gå före”. Det är positivt att investeringar planeras i laddstationer för elbilar och i solpaneler (menas kanske solceller??) på kommunens byggnader. Emellertid planeras de stora summorna att läggas på nya vägar med ökad trafik och utsläpp som följd. Hur skulle det vara om kommunen istället investerade i avgiftsfri kollektivtrafik så det blir möjligt för många fler att ställa bilen? Då behöver kommunen inte lägga mångmiljonbelopp på stora vägutbyggnader och det blir en mycket effektiv klimatåtgärd som dessutom kommer höja Alingsås kommun några snäpp på miljörankingen.

Om Alingsås kommun verkligen ska gå före de 149 kommuner som är mer avancerade krävs rimligtvis en mycket mer ambitiös klimatpolitik än den nuvarande, i synnerhet på transportområdet. Med de nuvarande planerade klimatsatsningarna så gäller snarare den andra betydelsen av att ”gå före” – nämligen att det finns någon av Sveriges 290 kommuner som ligger efter!

  • Wolmet Barendreg, Dan Berglund, Örjan Hedblom, Staffan Jacobsson, Lillemor Lindskog, Martin Olsson, Lesley Palmer, Helen Rosell, Lisa Sigfridsson, Bengt Söderlund och Elsa-Lena Åström
    för Alingsås Klimatfullmäktige
Dela innehållet

Kommentera våra artiklar på Facebook/alingsastidning eller Twitter/AlingsasTidning. Debattartiklar besvaras med nya inlägg. Använd formuläret under Debatt.