• Scenkonstnären Annika B. Lewis (i mitten) omgiven av danskonstnären Vincent Thomas, författaren Laura Zam, bildkonstnären Anna U. Davis, samt hip hop-producenten Jamal Gray och dennes son Cairo Gray.

Annika från Alingsås skapade sceniskt projekt i Washington D.C

Alingsås

– ”The Machinery: Oppressive Mechanics” är början på ett nytt sceniskt projekt där jag samarbetar med lokala konstnärer, berättar Annika B. Lewis under sitt besök i Washington, D.C.

Annika är uppvuxen i Alingsås, men numera bosatt i Köpenhamn. Hon är regissör, koreograf, skådespelare, sångare och producent.

Under två kvällar – den 7-8 april – har hon tillsammans med kollegor framträtt interaktivt med publiken på DC Arts Center i den amerikanska huvudstaden. “The Machinery: Oppressive Mechanics” utgör en del av ett större projekt med urpremiär på teatern Bora Bora i Aarhus i Danmark den 21 januari nästa år.

– Jag brinner för konsten och det är spännande och inspirerande att vara i DC, säger hon.

Från narcissism till empati

Publiken är inbjuden till en föreställning om en ”nedmontering av förtryckarmekanismer” – och en interaktiv dialog om ”hur man kan ändra exploatering till respekt, från narcissism till empati, från destruktivitet till kreativitet, från smärta till njutning, från konsumtion till generositet, från förtryck till frihet.”

Föreställningen har skapats tillsammans med den svenska Washingtonbaserade bildkonstnären Anna U. Davis, författaren Laura Zam, danskonstnären Vincent Thomas, samt hip hop-producenten Jamal Gray.

Makt och kontroll

– I det slutliga scenkonstverket ”The Soul Catcher” som har premiär nästa år, sätter vi fokus på narcissisk personlighetsstörning (NPD) och de manipulationstekniker som en narcissist utövar för att få makt och kontroll, säger Annika, och nämner som exempel kvinnor och män i osunda förhållanden men också samhällsstrukturer. Samt att det är lite fler män än kvinnor som har NPD.

– En psykopat lider alltid av NPD, men en narcissist behöver inte nödvändigtvis vara psykopat, enligt henne. Man talar idag om en epidemi av narcissistisk personlighetsstörning och vi önskar att sätta ord och belysa detta stigande problem i samhället. Vi vill undersöka och belysa förtryckande mekanismer, som vi kan bli utsatta för på det personliga och samhällsmässiga planet.

”Artist residency”

Annika kom första gången till Washington D.C. 2011, då hon under två månader hade ett ”artist residency” vid just DC Arts Center, genom kontakten med teaterregissören och skådespelaren B. Stanley. Hon träffade honom i Italien, och de har nu haft ett mångårigt samarbete.

B. Stanley är Executive/Artistic Director för det 30-årsjubilerande centret och leder dessutom experimentteatergruppen Theatre Du Jour.

– DC Arts Center är tvärkonstnärlig med både galleri och teater och är verkligen ”en liten lokal pärla”, menar hon.

Legendarisk dansare

Under sitt besök i Washington D.C. möter Annika också representanter för de danska och svenska ambassaderna, träffar och för en dialog med tidigare kontakter och vänner, däribland danslegenden professor Maida Withers vid George Washington University.

I sommar – under juni och juli – kommer Annika att ha ett ”artist residency” på den skandinaviska föreningen Circolo Scandinavo i Rom, som funnits sedan mitten av 1800-talet, och besökts av storheter som August Strindberg och Henrik Ibsen. Detta är något som hon ser fram emot.

”The Machinery: Oppressive Mechanics” är ett samarbete mellan DC Arts Center, de danska och svenska ambassaderna i Washington D.C., och stöds av Kassandra Production och The Danish Arts Foundation.

Dela innehållet

Kommentera våra artiklar på Facebook/alingsastidning eller Twitter/AlingsasTidning. Debattartiklar besvaras med nya inlägg. Använd formuläret under Debatt.