Inför stundande Europa val, EU 20 och U stambanan

Alingsås

Det har varit ganska tyst i debatten en längre tid, sedan Regionen lade sig i frågan om
flera tågspår förbi Alingsås. Hallå kära riksdags, regions och kommun politiker, det är hög tid att VAKNA nu. Så med risk för att bli tjatig, en liten favorit från 2015 i repris, det enda förslag som hittills presenterats som genom att ”göra två flugor på smällen”. löser både väg och järnvägs trafik genom/förbi Alingsås även 2050.
https://www.alingsastidning.se/2015/04/vastra-stambanane20-forbifart-alingsas/

Uppdaterad inför valet 2018
https://www.alingsastidning.se/2018/06/e20-bara-halva-problemet/
Då 2015, startade Kineserna med tunnelbygge i Tibet, världens högst belägna väg tunnel 4750 m öh. 5,7 km lång. förra Fredagen 26 April 2019, 4 år senare var den klar och öppnades för trafik.
En något kortare men högre belägen järnvägstunnel öppnades 2017.

Kan man i Kina så borde man väl kunna bygga en 3km lång tunnel under jorden i Alingsås, på 10-20 m öh.
TUNNEL, i två våningar, här färdigt och fungerande projekt 1 oktober i 2018
bara 500 meter kortare än blivande EU 20 genom Alingsås.

Om bara politiker och trafikverket får tummen ur, under året, så skulle den väl kunna invigas 2025- 2030. En tunnel lösning, under samma sträckning som dagens E20 fungerar. Alla olika ”dra runt” förslag är passe’, betydligt dyrare och skulle troligen komma att ”dras i långbänk” ytterligare 25-30 år. Det är väl ungefär den tiden som gått, sedan ”dra runt” förslaget förkastades av samtliga politiker i full enighet. ?
Som gammal 70+ pensionär kommer men tyvärr nog inte få möjlighet att uppleva någon bättre ”modernare” infrastruktur om det skall bli ”dra runt” eller förbi Alingsås. Den befintliga som öppnades 1962 var ju en gammal ”omodern”, felplacerad trafiklösning

Men i Sverige fortsätter man att drömma om nattåg som skall ta oss till Europa,
på samma enkla sätt vi kunde på 1960-70 talet. ”Tågluffningens tidevarv”

Men snälla, Hallå !! 980 km på 13 timmar, knappast höghastighets tåg, eller ?
Sträckan Beijing Shanghai 1068 km tar i dag med moderna SHSR tåg 4 tim 40 min
sträckan Shanghai Hong Kong, 1930 km tar 8 tim 20 min
sträckan Beijing Hong Kong 2440 km 9 tim 15 min
så rimligtvis borde sträckan Stockholm Köpenhamn Hamburg ta max 5 timmar
när den nya bron och tunneln mellan Danmark och Tyskland blir klar 2030-35 ?
Men då förhoppningsvis bättre fordon än ombyggda X2000.
Att resa med egen bil Stockholm Hamburg tar idag ca 12 timmar, inkl. broar, tunnel och färjor. även med en modern EL bil. 13 tim om man vill ta en extra lång god lunchpaus, och behöver ladda batterierna i i Danmark.

  • stefan peterson
Dela innehållet

Kommentera våra artiklar på Facebook/alingsastidning eller Twitter/AlingsasTidning. Debattartiklar besvaras med nya inlägg. Använd formuläret under Debatt.