Tyckare: Alf Pettersson

Tyckt.

Alla offentliga inköp över fastställda belopp ska, enligt EU-lag, följa Lagen om Offentlig Upphandling (LOU). För varor och tjänster är gränsen SEK 586.907: -. För välfärdstjänster är beloppet SEK 1.991.766:-.

LOU är en lag, och lag ska följas. En lag ska ifrågasättas, men följas, däremot är LOU en av de få lagar som jag tycker att man ska tänja tills den spricker.

Lagen är ett av vår tids stora gissel. Den kom till med argumentet att den skulle minska risken för ”svågerpolitik”. Moral och ansvar verkar LOU:s förespråkare inte tro på. Man hävdade att regelverket skulle leda till mer rättvisa upphandlingar och ge bättre inköp. Vi vet att så blev det inte alls, vi vet att tvärtom köps fel saker in till fel kostnad. Det är stor skillnad på prislapp och egentlig kostnad. Oseriösa företag vinner över seriösa och småföretag är chanslösa mot storbolag. Bra arbetsplatser byts mot underbemannade timanställningar och närodlad mat byts mot skräp. Långa trygga relationer mellan vårdgivare och vårdtagare byts mot billigaste anbudet. Likt förbannat skenar kostnaderna och det blir allt tuffare för de som behöver samhällets stöd.

Det borde ha blivit uppenbart för alla att LOU inte fungerar. Trots det agerar många politiker och tjänstemän advokater åt en övertolkning av vanvettet. Jag hävdar att det är hög tid att vi lär oss hantera problemet LOU för att höja standarden på offentlig verksamhet.

I kommunal verksamhet betyder det att man aktivt ska minimera mängden inköp som måste göras via offentlig upphandling. Enklast är att undvika samlade inköp för att hålla sig under de stipulerade gränserna. Nästa möjlighet vi har, utan att bryta mot lagen, är bättre kravspecifikationer. Gör som de modiga politiker och tjänstemän som ställer krav som kan utesluta osund konkurrens. Det gäller krav på allt från kvalitet och transportavstånd till arbetsvillkor, skäliga löner och ansvarsfull bemanning.

Byt ut dyra konsulttimmar mot gratisråd från de lokala företagen. Låt dem berätta hur förfrågan ska se ut. De vet vad som krävs för att möta behovet, och de har skäl att vara ärliga och värna långsiktiga relationer. Ett bra, och lagligt, sätt är offentliga remissrundor för förfrågningsunderlagen, innan det blir en skarp förfrågan. Då kan man samla viktiga synpunkter och få hjälp av de riktiga proffsen. Bra för den upphandlande enheten och bra för sunda långsiktiga företag.

Till sist: Utmana utmaningsrätten så att vi kan återuppliva fler samhällsviktiga kommunala verksamheter och minska antalet upphandlingar.

  • Alf Pettersson
Dela innehållet

Kommentera våra artiklar på Facebook/alingsastidning eller Twitter/AlingsasTidning. Debattartiklar besvaras med nya inlägg. Använd formuläret under Debatt.