Uppdaterat: Två fel orsakade strömavbrott

alingsås

Cirka 1200 elkunder till Alingsås Energi drabbades av ett större strömavbrott, orsakade av två kabelfel, i lördags kväll. En del var utan ström i 6,5 timmar. 

Strömavbrottet började strax före klockan 18 och berörde Enehagen, Kvarnbacken, delar av Tegelbruket, Saxebäcken, Björkekärr, Vikaryd och en del kringliggande områden. Även Stora Torstö och andra öar i Mjörn ska ha varit strömlösa. Också värmeverket på Sävelund blev strömlöst.

Avbrottet påverkade datatjänster och även fjärrvärme. Det sistnämnda ledde till att det inte fanns varmvatten i kranarna hos hushåll med fjärrvärme. En AT-läsare skriver i ett mejl att strömmen gick på Enehagen klockan 17.55, kom tillbaka 20.15 för att sedan brytas minst fem gånger till under kvällen.

Stefan Börjesjö, affärsområdeschef för elnät, förklarar vad som hände.

– Det som ställde till det var att det var kabelfel, jordfel, på två olika ställen i stort sett samtidigt. Ett på Sävelunds industriområde och ett utåt Björkekärr, säger han.

När energibolagets personal hade hittat det ena felet insåg de alltså att de behövde leta upp ett fel till. 

– När du får ett jordfel kan det bli sådan påfrestning på det övriga nätet att ett begynnande fel också kan utvecklas till ett fel, fortsätter Stefan Börjesjö.

Orsaken till sådana här jordfel kan vara att det har kommit in fukt i en kabelskarv eller liknande. Det är inte klarlagt exakt varför de två kabelfelen i lördags uppstod. Det ska Alingsås Energi ta reda på. Tills vidare är strömmen kopplad förbi dessa punkter.

Enligt Börjesjö fick de flesta tillbaka strömmen vid 22-tiden, men i Björkekärr och Vikaryd dröjde det till klockan 00.35 på natten till söndagen.

Flera alingsåsare har kritiserat Alingsås Energi för dålig information vid det här strömavbrottet, både på bolagets egen Facebooksida och i mejl till AT. Information lades ut på Facebook sent på kvällen, men fanns något tidigare på hemsidan.

”Vi är jätteledsna över att informationen kom ut lite sent. När sånt sker så ska vi enligt våra rutiner få ut information om strömavbrott på hemsidan omgående, men det har fallit bort i detta fallet. Man fokuserade på att felsöka och lösa problemet, innan det lades ut någon info på hemsidan. Vi ska se över dessa rutiner nu och jobba mer på att få ut informationen direkt!” skriver bolagets kommunikatör Shecko Amoor i ett mejl till AT på måndagen.

Det är alltså på hemsidan www.alingsasenergi.se som kunderna får söka information i första hand, inte på Facebooksidan.

Dela innehållet

Kommentera våra artiklar på Facebook/alingsastidning eller Twitter/AlingsasTidning. Debattartiklar besvaras med nya inlägg. Använd formuläret under Debatt.